Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Hamilton de perfecte coureur is voor de Formule E

Lewis Hamilton gaat naar alle waarschijnlijkheid binnenkort aan de haal met zijn zesde Formule 1-wereldtitel. Ooit zal er toch echt een einde komen aan zijn Formule 1-carrière, maar of dat nou vroeger of later is, de ideale vervolgstap lijkt voor de Brit de Formule E-klasse te zijn. We lichten toe waarom.

Afgelopen week uitte Lewis Hamilton via zijn sociale kanalen zijn verdriet over de huidige toestand van de wereld : “Waarom zou je nog moeite doen als de wereld zo'n rotzooi is en mensen daar niet om lijken te geven? Het uitsterven van de mensheid komt steeds dichterbij als wij onze grondstoffen blijven uitputten”, zo luidde de noodkreet van de aanstaande zesvoudig wereldkampioen. Het logische commentaar wat daar veelvuldig op volgde was dat de Brit dan maar beter zijn heil in de Formule E kan gaan zoeken. Eerder gaf Hamilton aan niet per se fan te zijn van de elektrische racebolides, maar erkende tegelijkertijd wel dat dé toekomst daar toch echt ligt. Mocht hij ooit zijn Formule 1-racehandschoenen aan de wilgen hangen, en dat moment komt steeds dichterbij, dan is een avontuur in de Formule E niet meer dan logisch. Tekst gaat verder onder de foto

Contract loopt na 2020 af

Voor het komende seizoen staat Hamilton nog onder contract bij het Formule 1-team van Mercedes en hoopt hij waarschijnlijk het record van Michael Schumacher, het record van zeven wereldtitels, te evenaren. Mocht dat lukken, dan is het nog maar de vraag of de Mercedes-coureur door wil gaan in de Formule 1. De regels zullen na dat seizoen ingrijpend veranderen en ook Hamilton is natuurlijk niet de jongste meer. Op het moment dat het 2021-seizoen begint, heeft hij namelijk al 36 kaarsjes uit mogen blazen. Bovendien is er geen zekerheid dat Mercedes ook na 2020 nog steeds een dominerende factor zal zijn in de koningsklasse van de autosport. Eerder klaagde de Brit al over de trage motorontwikkeling van zijn werkgever in 2019 . Tel daar het budgetplafond bovenop, dat ook vanaf 2021 in werking zal treden, en de toekomst wordt voor de Mercedes-coureur steeds onzekerder.

Begaan met het milieu

Dat Hamilton enorm begaan is met het milieu, dierenwelzijn en alles wat daar bij komt kijken is natuurlijk geen geheim meer. De coureur gebruikt zijn sociale kanalen geregeld om misstanden aan de kaak te stellen of twijfelachtige praktijken te bekritiseren. Zo uitte hij zich gedurende het Grand Prix-weekend in Japan nog kritisch over het slachten van dolfijnen en walvissen, wat in het Aziatische land nagenoeg de normaalste zaak van de wereld is. Daarnaast is Hamilton een gepassioneerd en bedreven veganist en was hij eerder dit jaar nauw betrokken bij de opening van Neat Burger, een burgerrestaurant, met louter vleesvrij fastfood en andere veganistische producten. Wereldwijd moeten er de komende jaren uiteindelijk meer dan tien locaties openen van het veganistische fastfoodrestaurant. Tekst gaat verder onder de Instagram-post.

B3cDpHXgNw7

Dit bericht bekijken op Instagram Een bericht gedeeld door Lewis Hamilton (@lewishamilton) op 10 Okt 2019 om 5:53 (PDT)

Formule E kan wel een boegbeeld gebruiken

Er zijn al enkele Formule E-coureurs die zich veel inzetten voor een groenere wereld, maar als niemand minder dan Lewis Hamilton, een coureur die wereldwijd tientallen miljoenen fans achter zich heeft staan, de overstap zou maken naar de elektrische raceklasse, dan kan de Formule E daar absoluut grote vruchten van plukken. Het feit dat Hamilton zo begaan is met de wereld is daarbij natuurlijk een groot pluspunt. De raceklasse is nog jong, en is nog niet door alle coureurs en fans ‘geaccepteerd’. Het gemis van luidde motoren is voor vele fans wereldwijd een probleem. En ja, er zijn al veel ex-Formule 1-coureurs aanwezig in de Formule E, maar namen als Brendon Hartley, Pascal Wehrlein en Jean-Eric Vergne waren in de koningsklasse nou niet bepaald succesvol. Als de Formule E echter een vijfvoudig, wie weet in 2021 zelfs zevenvoudig F1-wereldkampioen kan toevoegen aan de deelnemerslijst, dan zou dat de klasse naar nieuwe hoogtes kunnen stuwen.

Laat Mercedes-Benz nou net zijn ingestapt

Het laatste missende puzzelstukje – al denken we trouwens dat veel Formule E-teams graag plek zouden willen maken voor Hamilton – is het feit dat Mercedes-Benz komend seizoen instapt in de elektrische raceklasse. Het elektrische rijdersgilde bestaat momenteel uit Nyck de Vries en Stoffel Vandoorne, maar Ian James, teambaas van het Mercedes-Benz EQ-team, heeft de Brit al van harte uitgenodigd voor een proefritje in het elektrische neefje van de Mercedes W10 . Bovendien kan Mercedes nog wel een boegbeeld gebruiken die de verkoop van haar elektrische auto’s in de toekomst een boost kan geven, want de Duitse autofabrikant investeert momenteel, net als vele andere autobedrijven, miljarden euro’s in de elektrische toekomst. Al sinds zijn debuut in de Formule 1 rijdt Hamilton rond in door Mercedes aangedreven bolides, dus als hij na zijn Formule 1-carrière er nog wat jaren in de racerij achteraan wil plakken, dan lijkt de elektrische raceklasse op zijn lijf geschreven. Voor nu hopen wij dat hij nog even blijft hangen in de Formule 1, zodat hij zijn huid de komende jaren duur kan verkopen aan de jonge generatie van Max Verstappen en Charles Leclerc. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, met Tom Coronel, Joe van Burik en Rudy van Buren.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"