Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Hamilton gediskwalificeerd werd en Verstappen niet

Lewis Hamilton werd enkele uren voor aanvang van de sprintkwalificatie race voor de Grand Prix van Brazilië gediskwalificeerd, terwijl Max Verstappen er redelijk goed vanaf kwam met een boete van 50.000 euro. Waarom het grote verschil in straffen?

Het moet gezegd: 50.000 euro is zelf in de wereld van de Formule 1 een forse boete. Echter, het is niet iets waar Red Bull of Max Verstappen werkelijk wakker van zal liggen. Liever dat dat de straf die Lewis Hamilton kreeg, namelijk diskwalificatie. De Mercedes-coureur is in zijn geheel uit de uitslag van de kwalificatie geschrapt en zal de sprintkwalificatie race van achteraan aan moeten vangen. Maar waarom kwam Max Verstappen er nou vanaf met enkel een boete? Zijn overtreding was natuurlijk compleet anders van aard dan die van Lewis Hamilton, of eigenlijk Mercedes. Verstappen raakte na het uitstappen na de kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië de achtervleugel van Hamilton aan en dat mag niet volgens de parc fermé regels. De FIA geeft in het officiële statement aan dat dat iets is wat vaker gebeurt en dat dat zelfs 'een gewoonte' is geworden. Dat neemt niet weg dat het niet is toegestaan, omdat er wel degelijk kwaad mee kan worden gedaan, al was dat in dit geval volgens de stewards niet het geval. Om daar zeker van de te zijn raadpleegde men de onboardcamera's van beide auto's. Die wezen uit dat door toedoen van Verstappen de vleugelelementen geen moment hebben bewogen en hij dus onmogelijk schade toe kan hebben gebracht. De FIA oordeelde dan ook dat er wel degelijk sprake was van een overtreding, maar waar voorheen nooit een straf voor is uitgedeeld. Men geeft ruimhartig toe dat het ook als waarschuwing voor alle Formule 1-teams dient voor de toekomst. Een volgende keer kan een straf ook heel anders uitvallen.

Waarom Hamilton wel?

Het verschil tussen de overtredingen van Verstappen en Hamilton is vooral dat het vergrijp van Verstappen sportief van aard is, terwijl een auto die niet aan de reglementen voldoet een technisch vergrijp betreft. De eenvoudige regel is dat als je aan een sessie hebt deelgenomen met een illegale auto, diskwalificatie de enige logische consequentie daarvan is. Dat neemt niet weg dat de stewards uitvoerig naar de zaak hebben gekeken en daar ook de tijd voor hebben genomen. Men heeft Mercedes uitgebreid gehoord. Daarbij kwam men tot het oordeel dat er geen sprake was van opzet, te meer omdat de vleugel in deze configuratie al vaker is getest en wel door de keuring is gekomen. Er is dan ook geen sprake van een systematisch iets. Het is in dit geval een kwestie van 'er is iets misgegaan', zoals de FIA het in het officiële schrijven verwoordt. Daarom ook heeft de FIA Mercedes toestemming verleend om de vleugel te wisselen voor een exemplaar van dezelfde specificatie, met dat verschil dat het euvel zich daar niet ook voor zou moeten doen. Saillant detail is nog dat Mercedes aangaf dat Verstappen aan die vleugel had gezeten en dat dat misschien nog van invloed was geweest op de configuratie ervan. Echter, gedurende het horen van Mercedes gaf het team toe dat het onwaarschijnlijk was dat Verstappen daadwerkelijk het probleem veroorzaakte en dat men die opmerkingen over Verstappen vooral als een open vraag had bedoeld. Mercedes was dus in overtreding, zij het niet opzettelijk, maar dat maakte voor de uiteindelijk straf niets uit. Er was geen sprake van verzachtende omstandigheden, de auto voldeed simpelweg niet aan het technische reglement. En met die constatering kon de FIA niet anders dan Hamilton uit de uitslag van de kwalificatie te schrappen.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"