Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom het protest van Ferrari naar de prullenbak is verwezen

Ferrari hoopte met een right of review de uitslag van de Grand Prix van Australië te veranderen vanwege een straf voor Carlos Sainz, maar het verzoek werd afgewezen door de stewards. Dit is waarom.

Carlos Sainz werd in Australië teruggezet van de vierde naar de twaalfde finishplaats, dit na een tijdstraf van vijf seconden. De bolides kwamen vlak achter elkaar over de eindstreep vanwege de finish achter de safety car, waardoor de straf van enkele seconden erg zwaar viel. De Ferrari-coureur kreeg deze straf voor het veroorzaken van een spin. Ferrari was het echter niet eens met de straf voor Sainz en maakte gebruik van een mogelijkheid tot 'right of review', waarna de stewards bepalen of de zaak heropend wordt of niet. De stewards hebben echter bepaald dat er geen significant nieuw bewijs is om de zaak te heropenen, waardoor het verzoek van Ferrari nu is afgewezen.

Reden van de stewards

De stewards gaan alleen in op een 'right of review' als er aangetoond kan worden dat er nieuw bewijs is in de zaak. Het simpele antwoord op de vraag: 'waarom is het verzoek afgewezen?', is dus dat er geen nieuw bewijs is. Ferrari wilde met drie punten aantonen dat er nieuw bewijs is. Met de telemetrie van Sainz' auto na de herstart. Met een verklaring van Sainz na de race. Met verklaringen van andere coureurs na de race. Hierbij wordt gewezen naar een eerder right of review van Force India (het huidige Aston Martin), waarbij telemetrie en coureursverklaringen werden gezien als nieuw bewijs. In 2014 crashten Sergio Perez (Force India) en Felipe Massa, waarna een right of review werd aangevraagd. Dit was volgens de stewards echter een compleet andere situatie, onder meer omdat er een coureur in het ziekenhuis belandde en dus pas later met een verklaring kwam. Het grootste verschil is volgens de stewards dat de huidige beslissing al tijdens de race werd gemaakt en dat de stewards niet van mening waren dat de verklaring van Sainz, of welke coureur dan ook, nog verandering teweeg zou brengen. De Ferrari-coureur was volgens de stewards hoe dan ook schuldig, ongeacht wat er na de race nog gezegd zou worden.

Driemaal 'geen nieuw bewijs'

Op alle drie de hierboven genoemde punten vinden de stewards dat er geen sprake is van nieuw bewijs. De telemetrie. De stewards konden ook tijdens de race al bij de data van Sainz en zijn niet van mening dat hij meer of minder schuldig wordt door nog een keer naar de telemetrie van de Spanjaard te kijken. Ferrari en Sainz vonden dat de extra formatieronde en de situatie op het koude asfalt reden genoeg was voor een review, maar de wedstrijdleiding benadrukt dat de coureurs altijd zelf moeten inschatten wat de omstandigheden op het circuit zijn. De verklaring van Sainz. Wat er na afloop van de race is gezegd door de coureur in kwestie, is volgens de wedstrijdleiding irrelevant en dus geen nieuw bewijs. Als ze de verklaring van Sainz wilden horen, dan hadden ze hem na de race wel opgeroepen. Sainz beargumenteerde dat de zon in zijn ogen stond en mede hierdoor de crash plaatsvond, maar volgens de stewards waren de omstandigheden voor iedereen hetzelfde. De verklaringen van andere coureurs. Hoewel de verklaringen na de straf voor Sainz zijn gegeven, vinden de stewards niet dat hier sprake is van nieuw bewijs. Niets in de reacties van de andere coureurs wordt gezien als relevante nieuwe informatie. Met de bovengenoemde redenen is het verzoek van Ferrari in de ogen van de wedstrijdleiding op de juiste manier verworpen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal