Honda bracht een schokgolf teweeg door bekend te maken de Formule 1 te verlaten en daarmee Red Bull en AlphaTauri vanaf 2022 in de steek te laten. Enkele dagen later stond in de kranten dat Honda wel het contract met de IndyCar Series had verlengd, dat terwijl daar met veel minder 'groene' motoren wordt gereden. Sterker nog, daar stapt men in 2023 pas over op hybridetechnologieën. RacingNews365 stelde Honda-topman Masashi Yamamoto op de Nurburgring de vraag hoe dat met elkaar te rijmen valt: "Het Honda-werk dat voor de IndyCar Series wordt verricht, wordt gerund door het Amerikaans georiënteerde HPD (Honda Performance Development, red.). Dat is in Amerika een binnen Honda een onafhankelijk opererende partij", aldus Honda's F1-baas Masashi Yamamoto. Het Honda dat in Japan voor Red Bull werkt is dus een ander Honda dat in Amerika de motoren voor de grootste Amerikaanse openwheel -klasse prepareert. De Japanners overwogen overigens wel om door te gaan met het Formule 1-project, wat gezien de groene doelstellingen van beide partijen hand in hand had kunnen gaan, maar men beschikt niet over voldoende gekwalificeerd personeel om beide projecten in de lucht te houden. "De roep om klimaat neutrale aandrijvingen klinkt steeds luider en dat maakt dat we de knapste koppen van van onze Formule 1-tak moeten overhevelen naar nieuwe projecten. Daardoor was doorgaan met de Formule 1 niet langer een optie." Met medewerking van Dieter Rencken. Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen