Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Waarom McLaren de strijd met Red Bull aan kan gaan

In een tijdsbestek van twaalf maanden is McLaren veranderd van een team in de achterhoede tot een potentiële kampioenschapskandidaat. RacingNews365 neemt deze duizelingwekkende ommekeer onder de loep.

Norris Australia
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

McLaren-teambaas Andrea Stella zou je twaalf maanden geleden voor gek hebben verklaard als je hem had verteld dat het team uit Woking na acht races in 2024 zou meedoen om de titel. Rond deze tijd van het seizoen in 2023 bevond de slapende reus van de Formule 1 zich in een wereld van problemen en leek het gedoemd om in de onderste helft van de ranglijst te eindigen in het constructeurskampioenschap. 

Een jaar later en McLaren bevindt zich in wat een uitzonderlijk gevecht om de titel lijkt te worden met Red Bull en Ferrari. Maar wat heeft deze sensationele comeback van McLaren veroorzaakt? Het is bekend dat de sleutel tot McLaren's ommekeer werd gevormd door een enorm upgradepakket voor de Grand Prix van Oostenrijk in 2023, waardoor met name Lando Norris plotseling op gelijke hoogte kwam met Ferrari, Mercedes en Aston Martin. 

De race erna - de Grand Prix van Groot-Brittannië - en Norris leidde de openingsronden. Iets wat nooit voor mogelijk werd gehouden, nadat Norris en teamgenoot Oscar Piastri helemaal achteraan reden tijdens de seizoensopener in Bahrein in 2023. 

McLaren's eerste belangrijke upgrade bracht de MCL60 tot leven en bracht Norris en Piastri in een positie waarin strijden om podiumplaatsen en polepositions mogelijk werd, terwijl een verdere upgrade tijdens de Grand Prix van Singapore ervoor zorgde dat de Brit 2023 afsloot met het op een na snelste pakket.

De problemen aan het begin van dat seizoen betekenden dat de vierde plaats in het constructeurskampioenschap het maximum was waar ze op konden hopen. McLaren is in 2024 echter in een andere versnelling gaan acteren. 

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Een ander niveau in 2024

Vanaf het begin van dit seizoen was McLaren sterker dan Mercedes en Aston Martin, maar zat het nog achter Red Bull en Ferrari. Een grote upgrade veranderde alles. Norris ontving een upgradepakket voor de Grand Prix van Miami, terwijl Piastri slechts het halve pakket kreeg.

Het resultaat van de upgrade: Norris behaalde zijn eerste F1-overwinning op het Miami International Autodrome. Ja, er was een element van geluk met de timing van de safety car, maar het hele weekend had McLaren het snelste pakket. 

McLaren had opnieuw de snelste auto in de Grand Prix van Emilia Romagna, waar Norris slechts zeven tienden van een seconde tekort kwam voor een tweede F1-overwinning op rij. In Imola werd de auto van Piastri ook uitgerust met het volledige upgradepakket. 

Piastri schitterde onlangs in de Grand Prix van Monaco en eindigde op het podium tussen de Ferrari's. Het was de tweede race dit seizoen - Australië was de eerste - waarin Red Bull niet op het podium stond. 

In twaalf maanden tijd is McLaren van achteraan het veld naar voren gegaan, waardoor de speculaties toenamen dat Red Bull is ingehaald en dat er een echte titelstrijd op komst is. De cijfers liegen er niet om, McLaren heeft in twaalf maanden gedaan wat Mercedes al sinds 2022 probeert te doen.

Zie hieronder de gegevens waarin de punten van McLaren worden vergeleken na de eerste acht races van het seizoen 2023 en het huidige seizoen 2024. Artikel gaat daarna verder.

Punten na acht races

Statistiek 2023 2024
Punten na acht races 17 184
Positie in constructeurskampioenschap 6e 3e
Punten achterstand op P1 304 92

Is het allemaal te danken aan upgrades?

Van buitenaf is het makkelijk om de comeback van McLaren toe te schrijven aan succesvolle upgrades; maar dat is niet helemaal waar. Personele veranderingen en een herstructurering van de technische afdeling van het team, met het vertrek van voormalig technisch directeur James Key in maart vorig jaar, waren van cruciaal belang. 

Key's vertrek werd gevolgd door een aantal spraakmakende transfers, zoals David Sanchez en Rob Marshall van Ferrari en Red Bull. In de nieuwe structuur werd Key vervangen door drie technisch directeuren, waaronder Sanchez, Marshall en Peter Prodromou, die al bij het team werkte. 

De nieuwe structuur van de technische afdeling leidde vrijwel direct tot een ommekeer en er werden plotseling goede punten gescoord. Sanchez verliet McLaren na drie maanden in april van dit jaar, maar de structuur van de technische afdeling en het personeel is zeer gunstig gebleken. 

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen-regel FIA past omstreden regel aan in officiële reglementen