Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Mercedes Hamilton niet voorbij liet gaan aan Bottas

Na afloop van de race rees de vraag waarom Mercedes niet aan Valtteri Bottas had gevraagd om Lewis Hamilton voorbij te laten, zodat hij op een vrije baan een veilig gat kon trekken om zich aan zijn tijdstraf te ontworstelen. Toto Wolff geeft antwoord op exact die vraag.

Het idee was niet verkeerd. Als Mercedes aan Valtteri Bottas had gevraagd of hij Lewis Hamilton voorbij kon laten, had Hamilton mogelijk de vijf seconden kunnen pakken die nodig waren om zich aan zijn tijdstraf te ontworstelen. Bottas kon dan zelfs als afstopper dienen, maar zo ver kwam het dus niet, al speelde Mercedes wel met het idee. Maar Bottas 'had sowieso geen idee' van wat er achter hem speelde, zo legt Mercedes-teambaas Toto Wolff uit. Dat hij niet volle bak ging, had ook te maken met dubbele gele vlaggen, en door voldoende af te remmen wilde hij aan de veilige kant blijven: "Hadden we iets meer gepusht, dan was het misschien mogelijk om beide coureurs op het podium te houden, maar voor Bottas was daar geen aanleiding toe, want die zag Hamilton in zijn spiegels veilig op de tweede plaats rijden." Tot zover waarom Bottas zelf niet in actie kwam, maar had Mercedes niet opdracht daartoe kunnen geven? "Achteraf is het altijd makkelijk praten. We hebben er wel over gepraat, maar zoiets wordt via de boordradio een rommeltje", vervolgt Wolff tegenover onder andere RacingNews365 . "Een paar jaar geleden deden we dat op de Hungaroring, waardoor Max Verstappen ons bijna inhaalde." "Als we iets hadden willen doen, hadden we Valtteri moeten uitleggen waarom hij hem voorbij moest laten en moesten we aan Hamilton uitleggen Bottas weer voorbij te laten in de laatste ronde. Bovendien zat Lando Norris dan direct op zijn staart op verse banden, waardoor hij in het slechtste geval opeens vierde zou zijn geworden in plaats van eerste." De conclusie was voor Wolff en Mercedes dan ook heel helder: "De situatie zou zo ontzettend complex worden, dat er veel te veel risico's aan kleefden." Met medewerking van Dieter Rencken.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi