Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Mercedes Hamiltons motor niet in Mexico, maar in Turkije wisselde

Het team van Mercedes wisselde op vrijdag in Turkije de motor van Lewis Hamilton. De onvermijdelijke gridstraf werd daarmee een feit. Maar waarom koos Mercedes voor de Turkse Grand Prix en niet voor een circuit waar Verstappen op papier ijzersterk is, zoals de Mexicaanse Grand Prix?

Lewis Hamilton hoopte dat hij zaterdag de poleposition zou pakken voor de Turkse Grand Prix. In dat geval zou hij zondag vanaf de elfde positie starten op Istanbul Park, een circuit dat de Mercedes goed lijkt te liggen en zo geschiedde. Het weekend staat in het teken van damage control voor de WK-leider, die hoopt op een soortgelijk resultaat als Max Verstappen in Rusland boekte. De Nederlander reed vanaf de laatste positie naar de tweede plaats bij aan de finish. Andrew Shovlin van Mercedes legt uit waarom het onvermijdelijk was dat Hamilton zijn motor moest wisselen, maar ook waarom het team niet nog meer onderdelen wisselde - zoals Red Bull wel deed bij Verstappen. "We simuleren alle races van het seizoen. Dit jaar hebben we veel races en slechts drie power units beschikbaar. Naarmate je meer kilometers maakt met een motor neemt het risico op betrouwbaarheidsproblemen toe. Naarmate de verbrandingsmotoren meer kilometers afleggen, krijgen ze minder vermogen", vertelt hij aan onder meer RacingNews365. "Omdat het grootste deel van het risico en de prestaties te maken hebben met de ICE (verbrandingsmotor, red.), is dit de manier die ons over een jaar genomen het beste resultaat oplevert: de ICE vervangen en de straf van 10 plaatsen voor lief te nemen." Velen hadden gedacht dat Mercedes bijvoorbeeld in Mexico, een circuit waarop Mercedes niet de favoriet is, de motor zou vervangen. Shovlin legt uit waarom Mercedes precies de omgekeerde gedachte hanteert. "Het is altijd moeilijk, want je kan ook naar de situatie kijken en zeggen dat Red Bull altijd snel is in Mexico. Ze hebben een erg sterke power unit. We zouden ons neer kunnen leggen bij het feit dat we ze niet kunnen verslaan. Maar goed, als je niet competitief bent is het ook moeilijker om door het veld heen te vechten." "Istanbul Park is een circuit waarvan we dachten dat onze auto er goed zou werken en dit geeft ons een goede kans om aan te vallen. Maar, het middenveld is nu erg snel en het is vrij moeilijk om ergens in te halen. Het is meer de filosofie van 'doe je het waar je denkt dat je niet snel zal zijn, of wissel je daar waar je snel bent?'" "Zondag zullen we erachter komen of we een goede beslissing hebben genomen of niet", is Shovlin voorzichtig.

Viaplay
x
Italië 'Verstappen neemt miljoenenaankoop in ontvangst'