Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland GP Nederland

Start race
20 d 02:16:52
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Red Bull Racing

Waarom Red Bull 'downgrades' introduceert voor GP Nederland

Of Red Bull updates meeneemt naar Zandvoort? Helmut Marko grapte dat hij het liever over 'downgrades' had. Toch zit er zeker wel een kern van waarheid in de woorden van de Oostenrijker.

Verstappen Belgium
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

"Ik spreek liever over downgrades." Was getekend: een grappende Helmut Marko. Het was een antwoord op de vraag van Kleine Zeitung of Red Bull updates zou meenemen naar de Grand Prix van Nederland, de eerste race na de zomerstop. En hoewel het ogenschijnlijk om een grapje ging, lijkt er toch wel degelijk iets aan de hand te zijn.

Het gaat de afgelopen maanden namelijk niet van een leien dakje bij Red Bull. Max Verstappen begon ontzettend dominant aan het seizoen en won vier van de eerste vijf races, maar moest daarna halsoverkop met veel tegenstand dealen. Vooral McLaren en Mercedes hebben het gat in rap tempo gedicht, terwijl de updates van Red Bull niet veel uit leken te halen. Zo kreeg Verstappen in Hongarije gloednieuwe onderdelen op zijn RB20, maar was de winst nihil volgens de wereldkampioen. Een tirade tijdens de race was het gevolg.

Verstappen kondigde daarom aan dat Red Bull tijdens de zomerstop zaken tegen het licht ging houden. Het is niet meer dan normaal dat de RB20 wordt geanalyseerd, maar er moesten antwoorden volgen. Is Red Bull ergens de weg kwijtgeraakt en werken bepaalde onderdelen en updates niet zoals verwacht? Dan kon het voor de belangrijke Grand Prix van Nederland gecorrigeerd worden. Verstappen moet in de laatste tien races immers een voorsprong van 78 punten op Lando Norris verdedigen, terwijl de constructeurstitel ook zeker nog niet binnen is.

De 26-jarige Verstappen zei zelf het volgende over de analyse van de zomerstop. "Daar zijn we natuurlijk druk mee bezig. Hopelijk krijgen we dit weekend wat antwoorden. Van daaruit gaan we verder en zien we wel wat we nog kunnen vinden en verbeteren aan de auto."

Downgrade?

En zo komen we weer bij de woorden van Marko uit. De Oostenrijker lijkt namelijk te hinten op het feit dat Red Bull wat onderdelen van de RB20 heeft afgehaald. Marko stelde eerder al dat de worstelende Sergio Perez weer beter zou presteren in een voorspelbare auto, wat momenteel juist de achilleshiel van Red Bull is. De updates van de laatste tijd hebben ervoor gezorgd dat de auto onvoorspelbaar reageert, waardoor goede prestaties niet altijd mogelijk waren.

Wees dus niet verbaasd als Perez en misschien zelfs Verstappen met een andere configuratie aan de start van de Grand Prix van Nederland en Italië verschijnen. Waarschijnlijk worden er onderdelen van weleer ingezet, want tot en met de Grand Prix van China leek er geen vuiltje aan de lucht voor het team uit Milton Keynes. Daar was Red Bull gemiddeld zeven tienden tot een seconde sneller dan de naaste concurrenten.

Er zit dus wel degelijk een kern van waarheid in de woorden van Marko. Het is goed mogelijk dat de evaluatie heeft uitgewezen dat bepaalde updates niet naar behoren werkten. Het is Red Bull er alles aan gelegen om de auto weer stabieler te maken en het initiatief in het kampioenschap terug te pakken. Misschien heeft het team een geweldig plannetje gesmeed in de zomerstop. De eerste test? De thuisrace van Verstappen.

Ook interessant:

Praat mee!

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Hennie-1965

      Ik zou hetzelfde proberen, gewoon de bolide terug brengen naar de configuratie van voor China, toen was de wagen nog ruim sneller en nu mogelijk ook nog sneller dan de McLaren's en Mercedessen, hoop ik in elk geval !

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_vb.png

        Frame-10

        Ik ben het volledig met je eens. Ze zouden de huidige RB20 op de simulator toch ook eerst nog eens kunnen vergelijken met de uitvoering van de RB20 zoals die in het begin van het seizoen was?

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    rogiogie

    Alleen RBR weet wat er vanaf Miami is veranderd. Of het aan de RB20 updates ligt, concurrentie die opstoomde of toch een FIA controle?

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Intermezzo

    IN 2026 WORDT HET VOOR MAX OF MERCEDES OF ASTON MARTIN MET HET HONDA KRACHTBRON WANT DIE SCHIJNT HEEL STERK EN STABIEL TE ZIJN EN BIJNA AAN ACCU POWER 200 PK MEER TE HEBBEN EN DE NIEUWE MOTOR VOOR 2026 RUIM 50 PK MEER WANT AAN HET HUIDIGE KRACHTBRON WORDT OOK HET SEIZOEN 2025 MEE GEREDEN EN WORDEN ER GEEN MOTOR UPGRADES MEER DOOR GEVOERD DUS MERCEDES OF MCLAREN WORDT IN 2025 KAMPIOEN IN BEIDE KAMPIEONSCHAPPEN EN MAG RED BULL BLIJ WEZEN MET PLAATS 3 ZODAT ZE VOOR 2026 MEER WINDTUNNELTIJD TERUG KRIJGEN AL ZAL DAT GEEN DONDER UIT MAKEN VANWEGE HET FEIT EEN TOP TEAM MET EEN HELE OUDE WINDTUNNEL DIE NIET DE JUISTE CORRELATIE MEER GEEFT EN ASTON MARTIN EN MERCEDES GAAN DAARDOOR UITLOPEN EN MCLAREN LACHT MEE DANK ZIJ HET KRACHTBRON VAN MERCEDES DIE ZIJ KOPEN MAAR IJN 2026 GAAT HET OM MERCEDES EN ASTON MARTIN MET HONDA LET OP MIJN WOORDEN, IK HOUD ZELFS DE VRAAG OPEN ALS RED BULL GEEN PODIUM WAGEN GEEFT AAN MAX DAT HALVERWEGE HET SEIZOEN MAX AL UIT STAPT

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Eagle

      En her en daar wat leestekens zou ook geen kwaad kunnen... Punten en komma's bestaan niet voor niets.

x
Red Bull Montoya voorziet mogelijk Red Bull-probleem door aanstormend supertalent