Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Liam Lawson

Waarom toptalent Lawson buiten de F1-boot dreigt te vallen

Aan het begin van het seizoen kwam de naam Liam Lawson veelvuldig voorbij. De Nieuw-Zeelander zou volgens Helmut Marko 'zeker' een stoeltje krijgen op de grid van 2025, maar er is nu een reële kans dat hij de grote verliezer van Silly Season gaat worden.

Lawson
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Silly Season begon dit jaar al vroeg in de Formule 1. Lewis Hamilton kondigde in februari aan dat hij in 2025 naar Ferrari zou verkassen en zorgde zo voor een schokgolf op de rijdersmarkt. Wat volgde was een jacht op stoeltjes, want heel wat coureurs zaten nog zonder contract voor 2025. Vandaar dat bijvoorbeeld de Audi-transfer van Nico Hulkenberg en de Red Bull-verlenging van Sergio Perez al vrij vroeg werden aangekondigd. Je moet wel zekerheid hebben.

De meest recente aankondiging betrof de contractverlenging van Yuki Tsunoda. De Japanner blijft nog een jaar voor RB rijden en houdt zo langer het stoeltje bij het zusterteam van Red Bull bezet. Stiekem heeft zijn verlenging grote gevolgen, want het team moet nu een keuze gaan maken tussen Daniel Ricciardo en Liam Lawson. En dat kan nog weleens lastig worden...

De situatie van Lawson is bekend. De Nieuw-Zeelander maakt onderdeel uit van het Red Bull-juniorprogramma en mocht vorig jaar vijf F1-races rijden toen Daniel Ricciardo een handbreuk opliep in Zandvoort. Lawson maakte indruk en pakte zelfs punten in het bloedhete Singapore, waarna het een tegenvaller was dat hij naast een fulltime zitje greep. Hij had zich toch bewezen?

Geduld

Zijn geduld werd dus nog een jaartje op de proef gesteld, maar Helmut Marko zei wel dat Lawson in 2025 'zeker' op de grid zou staan. Dat is nu echter een vraagteken geworden. Het is duidelijk dat Ricciardo een matige seizoenstart kende en zo onder flink onder druk kwam te staan, maar een écht oordeel voor volgend jaar volgde nog niet. Tel daar bij op dat de Australiër iets beter begint te presteren - Ricciardo kwalificeerde zich in Canada bijvoorbeeld als vijfde en pakte ondanks een valse start punten - en het is niet zeker dat RB zomaar even voor Lawson kiest. Ricciardo voegt met zijn ervaring ook veel toe naast de baan, met name op PR-gebied, niet onbelangrijk voor een kleiner team dat op eigen benen moet staan.

Marko's woorden kwamen overigens niet uit de lucht vallen. De Oostenrijker gaf toe dat er een clausule in het contract van Lawson staat en hij om zich heen mag kijken als Red Bull hem geen zitje aanbiedt. Nóg een grotere kans op een stoeltje voor 2025 zou je zeggen, maar dat is niet het geval. Lawson lijkt bij de overige teams niet echt in beeld te zijn, want Audi, Williams, Alpine en Haas kijken in eerste instantie naar andere opties.

En zo is er een reële kans dat Lawson helemaal buiten de boot valt. Natuurlijk is hij zeker nog een hele belangrijke kandidaat voor RB, maar als dat niet lukt zijn er bitter weinig alternatieven. RB-teambaas Laurent Mekies gaf in Canada ook toe dat het team geen haast had met een aankondiging omtrent het tweede zitje, wat de kansen van Lawson alleen nog maar verder verkleint. Zoals gezegd is Silly Season al vroeg losgebarsten en willen de meeste coureurs snel duidelijkheid hebben. Als RB vanuit luxe wacht, kan dat grote gevolgen hebben voor Lawson. En volgt er bij slecht nieuws nog wel een kans in 2026? Zeker is dat niet...

Praat mee!

Viaplay
x
Lawson of Ricciardo? Marko 'bevestigt' nieuwe line-up VCARB