Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
Quali za 13 nov
Race zo 14 nov
mex
Fallback flag
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
Fallback flag
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
tur Turkije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Waarom Verstappen Mercedes als de grote favoriet ziet in Italië

Dit weekend racen de coureurs op het Autodromo Nazionale Monza in Italië. Het circuit heeft een rijke historie, maar daarin was in het verleden eigenlijk geen plaats weggelegd voor Max Verstappen. Dit weekend moet het anders, maar makkelijk zal het allerminst worden.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Op het razendsnelle circuit van Monza jagen de coureurs tijdens de kwalificatie met een gemiddelde snelheid van 265 km/u over het asfalt. Slechts enkele bochten telt het circuit. Chicanes, de Lesmo's, de Ascari en de Parabolica. Voor de rest is het volgas op het circuit van Monza, waarop Max Verstappen nooit in het stuk voorkwam.

Een vijfde plaats vormt het beste resultaat van Verstappen tijdens de Italiaanse GP. Het is uniek voor het trackrecord van de Nederlander, die eigenlijk op ieder circuit wel op het podium stond. Een schamele vijfde plaats in zes pogingen. Twaalfde, zevende, tiende, vijfde, achtste en een DNF - het zijn niet de resultaten die je bij Verstappen en Red Bull verwacht.

De voorbije jaren vreesden Red Bull en Honda het circuit van Monza. Dit jaar is alles anders, maar nog altijd is er de vrees dat het team achterom moet kijken. Dat de Honda-motor nog altijd niet opgewassen is tegen de Mercedes-motor, die ook nog eens achterin de McLaren van Lando Norris en Daniel Ricciardo ligt.

Damage control, het woord viel al vaker. Verstappen onderschrijft dat in gesprek met o.a. RacingNews365. "Op papier is dit voor ons de lastigste race, maar we gaan het zien. Het is nu lastig zeggen hoe we ervoor staan. Ik verwacht niet dat het een weekend wordt zoals in Zandvoort, maar hopelijk staan we er dicht bij."

Verstappen kruipt niet graag in de rol van underdog, maar wijst op de geschiedenis op Monza. Daarin komt Red Bull nooit in de stukken voor. "Het zit soms heel dicht bij elkaar. Soms zitten wij ervoor en soms Mercedes voor ons. Dit weekend is voor ons nooit heel goed geweest."

"Ik denk dat het wel beter zal gaan met de auto en de motor die we hebben. Maar ik verwacht dat Mercedes heel goed voor de dag gaat komen."

Een verwachting die gezien de resultaten sinds 2014 meer dan terecht is. Mercedes zegevierde vijfmaal in de laatste zeven jaar, waarbij het Lewis Hamilton ook vorig seizoen op weg leek naar de zege - tot een straf hem terugwierp.

Alles draait om motorvermogen en de efficiency van het hybride systeem. Dat laatste was in het verleden de achilleshiel van de Honda-motor. Op Monza wacht de ware beproeving: zijn er genoeg paardenkrachten aan boord? Laadt het hybride systeem snel genoeg op om iedere ronde de maximale extra power te leveren? Indien dat niet het geval is zal Verstappen kansloos zijn.

De Mercedes-motor ligt echter wel onder een vergrootglas. De concurrentie wees de FIA op 'onverklaarbare' pieken in acceleratie en vermogensverschillen gedurende de race. Op Monza zal de concurrentie de gedragingen van de Mercedes-motor dan ook nauwlettend volgen.

Voor de teams vormt Monza een vreemde eend in de bijt. Het is een super low downforce circuit, maar er moet nét genoeg downforce op de auto aanwezig zijn om goed door de Lesmo's, Ascari en Parabolica heen te komen. Daarbij komt ook nog dat de auto perfect in balans moet zijn tijdens het aanremmen en het insturen voor de chicanes.

Verstappen legt uit hoe de low downforce setting de auto beïnvloedt: "Het remmen wordt moeilijker, maar ook de tractie door de hobbels. De baan ziet er redelijk simpel uit qua lay-out, maar het is niet makkelijk om hier alles in een ronde eruit te halen door de slipstreams en het opwarmen van de banden. voor een topronde moet echt alles samenkomen."

De Nederlander verwacht dat hij op de rechte stukken zal verliezen: "Dit is niet ons beste circuit, maar dat heeft ook te maken met de topsnelheid. Ik denk dat het beter zal gaan dan andere jaren, maar het zal niet net zo zijn zoals in Zandvoort waar we voor de Mercedessen stonden."

In 2020 won Pierre Gasly de knotsgekke GP van Italië in zijn AlphaTauri-Honda. De Japanse motorleverancier zal maar wat graag een vervolg willen geven aan dat succes. Verstappen echter zal al blij zijn mocht hij zondagmiddag op het podium staan. Iedere positie hoger dan derde zal als pure winst voelen voor hem.

Coronel: "Russell kan het einde van de carrière van Hamilton betekenen"

Tom Coronel denkt dat de komst van Russell wel eens het einde van Hamiltons carrière in kan luiden, zo vertelt hij in de video hieronder. Verder blikt hij terug op dat geweldige weekend in Zandvoort.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Italië 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Italië, direct vanuit Monza.

28 reacties

    x
    RN365-podcast Niet Hamilton maar Verstappen de grote winnaar in Rusland