Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen Mercedes als de grote favoriet ziet in Italië

Dit weekend racen de coureurs op het Autodromo Nazionale Monza in Italië. Het circuit heeft een rijke historie, maar daarin was in het verleden eigenlijk geen plaats weggelegd voor Max Verstappen. Dit weekend moet het anders, maar makkelijk zal het allerminst worden.

Op het razendsnelle circuit van Monza jagen de coureurs tijdens de kwalificatie met een gemiddelde snelheid van 265 km/u over het asfalt. Slechts enkele bochten telt het circuit. Chicanes, de Lesmo's, de Ascari en de Parabolica. Voor de rest is het volgas op het circuit van Monza, waarop Max Verstappen nooit in het stuk voorkwam. Een vijfde plaats vormt het beste resultaat van Verstappen tijdens de Italiaanse GP. Het is uniek voor het trackrecord van de Nederlander, die eigenlijk op ieder circuit wel op het podium stond. Een schamele vijfde plaats in zes pogingen. Twaalfde, zevende, tiende, vijfde, achtste en een DNF - het zijn niet de resultaten die je bij Verstappen en Red Bull verwacht. De voorbije jaren vreesden Red Bull en Honda het circuit van Monza. Dit jaar is alles anders, maar nog altijd is er de vrees dat het team achterom moet kijken. Dat de Honda-motor nog altijd niet opgewassen is tegen de Mercedes-motor, die ook nog eens achterin de McLaren van Lando Norris en Daniel Ricciardo ligt. Damage control , het woord viel al vaker. Verstappen onderschrijft dat in gesprek met o.a. RacingNews365. "Op papier is dit voor ons de lastigste race, maar we gaan het zien. Het is nu lastig zeggen hoe we ervoor staan. Ik verwacht niet dat het een weekend wordt zoals in Zandvoort, maar hopelijk staan we er dicht bij." Verstappen kruipt niet graag in de rol van underdog, maar wijst op de geschiedenis op Monza. Daarin komt Red Bull nooit in de stukken voor. "Het zit soms heel dicht bij elkaar. Soms zitten wij ervoor en soms Mercedes voor ons. Dit weekend is voor ons nooit heel goed geweest." "Ik denk dat het wel beter zal gaan met de auto en de motor die we hebben. Maar ik verwacht dat Mercedes heel goed voor de dag gaat komen." Een verwachting die gezien de resultaten sinds 2014 meer dan terecht is. Mercedes zegevierde vijfmaal in de laatste zeven jaar, waarbij het Lewis Hamilton ook vorig seizoen op weg leek naar de zege - tot een straf hem terugwierp. Alles draait om motorvermogen en de efficiency van het hybride systeem. Dat laatste was in het verleden de achilleshiel van de Honda-motor. Op Monza wacht de ware beproeving: zijn er genoeg paardenkrachten aan boord? Laadt het hybride systeem snel genoeg op om iedere ronde de maximale extra power te leveren? Indien dat niet het geval is zal Verstappen kansloos zijn. De Mercedes-motor ligt echter wel onder een vergrootglas. De concurrentie wees de FIA op 'onverklaarbare' pieken in acceleratie en vermogensverschillen gedurende de race. Op Monza zal de concurrentie de gedragingen van de Mercedes-motor dan ook nauwlettend volgen. Voor de teams vormt Monza een vreemde eend in de bijt. Het is een super low downforce circuit, maar er moet nét genoeg downforce op de auto aanwezig zijn om goed door de Lesmo's, Ascari en Parabolica heen te komen. Daarbij komt ook nog dat de auto perfect in balans moet zijn tijdens het aanremmen en het insturen voor de chicanes. Verstappen legt uit hoe de low downforce setting de auto beïnvloedt: "Het remmen wordt moeilijker, maar ook de tractie door de hobbels. De baan ziet er redelijk simpel uit qua lay-out, maar het is niet makkelijk om hier alles in een ronde eruit te halen door de slipstreams en het opwarmen van de banden. voor een topronde moet echt alles samenkomen." De Nederlander verwacht dat hij op de rechte stukken zal verliezen: "Dit is niet ons beste circuit, maar dat heeft ook te maken met de topsnelheid. Ik denk dat het beter zal gaan dan andere jaren, maar het zal niet net zo zijn zoals in Zandvoort waar we voor de Mercedessen stonden." In 2020 won Pierre Gasly de knotsgekke GP van Italië in zijn AlphaTauri-Honda. De Japanse motorleverancier zal maar wat graag een vervolg willen geven aan dat succes. Verstappen echter zal al blij zijn mocht hij zondagmiddag op het podium staan. Iedere positie hoger dan derde zal als pure winst voelen voor hem.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal