Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom Verstappen op zaterdag zo 'slecht' en op zondag zo goed was

'Slecht' klinkt eigenlijk heel erg overdreven als je de pole met 0,003 seconde misloopt, maar Max Verstappen was allesbehalve een blij man na afloop van de kwalificatie in Hongarije. Hoe anders was dat een dag later, toen hij iedereen op een hoop had gereden? Hoe kan er toch zoveel verschil zitten tussen de zaterdag en de zondag?

Het was Max Verstappen die met een een voorsprong van ruim 33 seconden de GP van Hongarije won. Een dag eerder greep hij nog naast de pole, zij het met een minimaal verschil van 0,003 seconde, maar daar was hij totaal niet over te spreken. "Ik heb het al het hele weekend lastig om een goede set-up te vinden", zei hij. "Ook in de kwalificatie was het lastig en kon ik de bochten niet aanvallen." "Onze kwalificatie was over het algemeen gewoon niet goed. Ik vond het al verrassend dat ik in Q3 eerste stond na de eerste run. Ik had gewoon geen balans in de auto, totaal geen grip aan de voorkant. Dan moet je bepaalde dingen doen, maar ik kon alleen de vleugel aanpassen. Dat heb ik geprobeerd, maar dat werkte niet. Het maakte nul verschil. Dan kan je daarna nog wel een paar dingen op het stuur veranderen, maar dat zijn normaal gezien niet de dingen die helpen voor het probleem wat ik had met de auto." Verstappen worstelde met zijn RB19 en uiteindelijk moest hij op zaterdag genoegen nemen met P2. "Dan probeer je natuurlijk wat te forceren en de voorkant te laten draaien, maar daardoor vraag je teveel van de achterkant. Het was zo moeilijk om de voor- en achterkant met elkaar in balans te krijgen. Dat was gewoon teleurstellend." Ondanks zijn onvrede was Verstappen slechts enkele duizendsten van een seconde verwijderd van de poleposition. Als dat dan een slechte zaterdag was, dan was dat eigenlijk toch heel mooi? Zo wilde Verstappen duidelijk niet denken. "Ik ben zeker niet blij met deze zaterdag, waarop je met zo'n snelle auto tweede staat. Ik wil altijd zo goed mogelijk voor de dag komen en dit keer was het van onze kant gewoon niet goed genoeg", zo luidde zijn conclusie. Hoe anders was dat op zondag? "Ha! Wat een ongelooflijke raket was de auto vandaag! Dat was zo geweldig om in te rijden! Twaalf zeges op een rij. Daar mogen we trots op zijn. Zo heerlijk om in te rijden, ongelooflijk", jubelde hij direct na de race op de radio. Een enorm verschil vergeleken met zijn humeur na de kwalificatie.

Set-up en temperatuur

Hoe kon het toch zo verschillend zijn op zaterdag en zondag, terwijl er na de kwalificatie niet tot nauwelijks meer aan de afstelling mag worden gesleuteld? Verstappen zelf heeft wel een vermoeden over de oorzaak van die totale omslag. "We hebben een paar verschillende dingen uitgeprobeerd met de auto qua set-up voor de kwalificatie. Die hebben voor de race op zondag goed uitgepakt. Tijdens het hele weekend hebben we heel veel verschillende dingen uitgeprobeerd, maar die werkten allemaal niet als het aankwam op een enkele snelle ronde." "Misschien heeft het gewoon te maken met de banden, dat we die niet goed aan de praat kregen over een enkele ronde. In de race wordt alles naar verloop van tijd natuurlijk veel warmer. Daarom heb je waarschijnlijk een andere balans nodig in de race. Op zaterdag had ik veel last van onderstuur, maar op zondag was het warmer, zowel de buiten- als de asfalttemperaturen, dus daardoor kwam de auto waarschijnlijk meer naar me toe en had ik waarschijnlijk zo'n goede balans in de race."

Horner: "Het is een trend"

Niet alleen Verstappen, maar ook teambaas Christian Horner geeft zijn mening over het grote verschil tussen de zaterdag en de zondag. In gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt hij dat de focus bij Red Bull nou eenmaal ligt op de race en niet op de kwalificatie. Zeker met de hoge temperaturen op zondag vergeleken met de vrijdag en de zaterdag. Hij wordt gevraagd wat de conclusie is na de tegenvallende zaterdag en de goede zondag. "De consensus is dat we de focus meer hebben gelegd op de warmere omstandigheden op zondag en de racepace in plaats van de pace over een enkele ronde. Dit jaar is het een beetje een trend dat we iets meer focussen op de race dan op de kwalificatie." "Dat zag je al in Silverstone, waar McLaren ons op de hielen zat. In Monaco, net zo'n circuit als Hongarije, hadden we een geweldige ronde nodig voor Verstappen om de pole te pakken. Anders had Alonso daar de eerste startplek gehad. De racepace is op zondag echter altijd heel, heel sterk. Dan zijn de punten te verdienen, dus daar hebben we ons ook dit weekend op gefocust", zo luidt zijn simpele verklaring.

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië