Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Wache pareert 'oplossing' Red Bull-probleem: "Denk niet dat Verstappen daar blij van wordt"

Red Bull-technisch kopstuk Pierre Wache erkent dat de huidige bolide van het team, de RB21, het team voor de nodige hoofdbrekens stelt. Eén probleem is dat maar één coureur er mee overweg kan, mits de afstelling klopt, te weten Max Verstappen. Waar moeten de oplossingen gevonden worden? Wache praat erover in een exclusief interview met RacingNews365.

Verstappen Hadjar
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De huidige situatie bij Red Bull, waarbij slechts één coureur optimaal presteert in de auto, zorgt voor hoofdbrekens bij de technische afdeling van Red Bull, in eerste instantie ingegeven door een verkeerde ontwikkelafslag. Het team merkt op dat Max Verstappen beter in staat is om om de problemen heen te rijden, maar dat betekent niet dat men Tsunoda aan zijn lot over wil laten.

Wache erkent de complexiteit van de uitdaging die daar het directe gevolg van is: "Het is moeilijk, dat zeker. Als een team, waarvan iedereen hier deel uitmaakt, worden we beloond om voor onze prestaties in het constructeurskampioenschap", zo vertelt de openhartige Fransman in een exclusief vraaggesprek met RacingNews365 in Spanje.

"Het is voor ons dus heel belangrijk dat een tweede coureur ook goed kan presteren en het is dan ook ons doel om een bolide te maken die voor twee coureurs goed werkt", vervolgt hij. "Het is dan ook belangrijk om goede feedback te krijgen van twee coureurs."

Die feedback heeft er nog niet toe geleid dat in dit geval Tsunoda aanzienlijk beter is gaan presteren. Het feit dat Sergio Perez en Liam Lawson tegen hetzelfde aan liepen, onderstreept dat het een hardnekkig probleem betreft. Dat geeft ook Wache ruiterlijk toe.

"Voor nu lukt het niet om met twee coureurs te presteren en moeten we Yuki zo goed mogelijk proberen te helpen. Dat hebben we ook in het verleden gedaan, maar toch zijn we er niet in geslaagd om het met Checo en Lawson het voor elkaar te krijgen. Nu proberen we het dus met Yuki, maar (met name, red.) de kwalificaties blijven gewoon lastig."

Ligt de oplossing bij Racing Bulls?

De sterke prestaties van VCARB dit seizoen roepen vragen op over mogelijke lessen voor Red Bull. Immers, waar de RB21 gekenmerkt wordt door bepaalde nukken lijkt de Racing Bulls VCARB 02 een veel makkelijker te temmen 'stier' dan die van het grotere zusterteam. Is 1 + 1 dan niet gewoon 2? 

Technisch directeur Pierre Wache blijft echter voorzichtig met het overnemen van bepaalde aspecten van hun concept. "Nou ja, ik weet niet zeker of we een VCARB willen creëren. Ja natuurlijk kun je ook van die auto bepaalde lessen leren, maar ik denk niet dat Verstappen er vrolijk van wordt als we hem een VCARB-bolide geven."

En dus blijft Red Bull in een zekere spagaat hangen: "Ja, we moeten ons verbeteren en zorgen dat de bolide eenvoudiger wordt om te besturen, maar tegelijkertijd mag dit niet ten koste gaan van de performance van de bolide, aldus Wache, die tot aangeeft het gedachtegoed van Racing Bulls niet helemáál links te willen laten liggen.

"Wat we kunnen leren van de VCARB, is hun racepace en hoe ze omgaan met de bandenslijtage."

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

x
Verstappen Red Bull sorteert voor op schorsing Verstappen met speciaal verzoek aan FIA