De Grand Prix van Canada heeft op papier genoeg om naar uit te kijken. Max Verstappen die start vanaf de poleposition, een gretige Fernando Alonso naast hem en twee topcoureurs die zich vanuit het midden- en achterveld naar voren willen opwerken. Strategisch lijken er in Montreal echter niet heel veel opties voor de twintig Formule 1-coureurs. Tenminste, uitgaande van de snelste strategieën volgens Pirelli. Het snelste is namelijk een simpele eenstopper, waarbij er gebruik wordt gemaakt van een set medium en een set harde banden. Bij een start op medium zou een pitstop ongeveer in de periode rond ronde 22 tot en met 28 (van de 70) worden gemaakt, zo voorspelt de Italiaanse bandenleverancier. Een éénstopper met de zachte en de harde band is daarnaast ook nog mogelijk. In dat geval zou er (bij een start op de zachte band) in ronde 17 à 22 een pitstop moeten worden gemaakt. Deze strategie is nagenoeg even snel als de eerstgenoemde. Voor coureurs die iets anders willen proberen, heeft Pirelli een alternatieve strategie met twee pitstops uitgestippeld, maar daarbij wordt gewaarschuwd dat deze op papier wel wat trager is dan de eenstoppers. In dat geval zou een coureur gebruik kunnen maken van alle drie de verschillende bandencompounds.
Wat kan Leclerc, of Perez?
Kijkend naar de bandensets die alle coureurs beschikbaar hebben, dan zien we weinig verrassingen. Alle coureurs hebben nog minstens een set van elke soort band tot hun beschikking, waardoor iedereen in principe alle door Pirelli voorgeschreven strategieën zou kunnen kiezen. Vooraan het veld lijkt het logisch te zijn dat Verstappen voor een simpele eenstopper gaat van medium naar hard, maar achteraan het veld zou iemand als Charles Leclerc of Sergio Perez voor een andere strategie kunnen kiezen. Bijvoorbeeld beginnen op de harde band en zo lang mogelijk door rijden. Waarschijnlijk zijn de toppers op het hardste rubber toch wel sneller dan de coureurs in het middenveld, ook al zouden die op medium banden rijden. In dat geval zouden Charles en Checo misschien kunnen hopen op een late safety car, waardoor ze minder tijd in de pitstraat door hoeven te brengen. Het enige voordeeltje dat Leclerc heeft qua beschikbare banden, zoals hieronder is te zien, is dat hij in tegenstelling tot de andere toppers niet een maar twee sets van de medium banden over heeft. Dat zorgt voor iets meer strategische flexibiliteit aan het einde van de race, maar of het genoeg is om het Perez, Sainz of laat staan Verstappen ook maar enigszins lastig te maken op het Circuit Gilles Villeneuve, dat moet nog blijken.
Meest gelezen