Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Visa Cash App RB

'Wereldberoemd merk op poleposition om AlphaTauri te vervangen'

Eerder maakte AlphaTauri bekend dat men volgend jaar niet meer als sponsor/teamnaam aanwezig zal zijn in de Formule 1. Nu lijkt het erop dat het in Italië gevestigde F1-team een nieuwe sponsor heeft gevonden, die ook de naamgever zal worden van het team.

Tsunoda Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull liet eerder weten geen interesse te hebben in een verkoop van het zusterteam AlphaTauri. Zo hebben RacingNews365 en Formula.hu begrepen dat zelfs een aanbod van circa 1 miljard dollar werd afgewezen door de Oostenrijkse energiedrankjesproducent. Duidelijk werd wel dat Red Bull interesse heeft om een nieuwe sponsor te vinden, om het kledingmerk van het bedrijf, AlphaTauri te vervangen.

Red Bull lijkt erin geslaagd te zijn om een nieuwe sponsor te vinden voor het tweede team dat men in handen heeft. RacingNews365 en Formula.hu hebben van meerdere bronnen begrepen dat Hugo Boss de hoofd- en titelsponsor wil worden van het huidige AlphaTauri F1-team. Het welbekende kledingmerk Hugo Boss heeft de afgelopen jaren enorme stappen gemaakt onder toezicht van de ervaren CEO Daniel Grieder. De Zwitser trad in juni 2021 officieel in dienst als CEO van Hugo Boss, nadat hij eerder CEO was van onder andere Tommy Hilfiger tussen 2014 en 2020.

Daar werkte Grieder bijvoorbeeld samen met het F1-team van Mercedes en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Bij zijn aanstelling in 2021 liet Grieder weten dat hij in 2025 een omzet van 4 miljard dollar per jaar wil behalen met Hugo Boss. De groei van het bedrijf loopt echter zo goed, dat men dit jaar al uit lijkt te komen op een omzet van circa 4 miljard dollar. Twee jaar eerder dan gepland. Daarom stelde de ambitieuze Grieder zijn doel voor 2025 bij naar een omzet van maar liefst 5 miljard dollar per jaar.

Het doel heeft Grieder mede bereikt door het marketingbudget de afgelopen jaren te verhogen en juist met dat verhoogde marketingbudget lijkt Hugo Boss een mogelijkheid te hebben gecreëerd om een volgende stap te maken. Dat lijkt op dit moment in te houden dat men de nieuwe hoofdsponsor wil worden van het Formule 1-team waar op dit moment Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo voor rijden.

Hugo Boss is nu nog sponsor van Aston Martin. Het artikel gaat onder de foto verder.

			© XPBimages
	© XPBimages

Toekomstplannen Grieder & Hugo Boss

Juist de samenwerking met Lewis Hamilton, toen Grieder CEO was van Tommy Hilfiger, zorgde ervoor dat het merk weer in contact kwam met de jongere generatie. Toen hij werd aangesteld bij Hugo Boss gaf Grieder aan niet dezelfde weg in te zullen slaan als in zijn periode bij Tommy Hilfiger, maar wel benadrukte hij met Hugo Boss in de sportwereld aanwezig te willen zijn. Ook wil men bij Hugo Boss er zowel voor mannen als vrouwen zijn en dat sluit aan bij de visie van de huidige F1-wereld. Dankzij Netflix is de interesse van vrouwen in de koningsklasse enorm toegenomen.

Daarnaast wil Hugo Boss inzetten op duurzaamheid en ook dat sluit perfect aan bij de missie die de Formule 1 en de teams voor ogen hebben. Zo denkt Grieder dat in de toekomst kleren voor de Amerikaanse markt veel vaker gemaakt zullen worden in Amerika, kleren voor de Europese markt vaker in Europa, enzovoort. Een duidelijke, duurzame koers die perfect aansluit bij de strategie van de Formule 1.

De in Amerika geboren Grieder lijkt vooral een recht door zee zakenman te zijn, want al tijdens zijn eerste jaar als CEO van Boss gaf hij aan meer kledingmerken te willen kopen om zodoende het portfolio van Hugo Boss uit te breiden. Daarom lijkt het voor zowel Red Bull als Hugo Boss een ideaal moment te zijn om het nog jonge en opkomende kledingmerk AlphaTauri toe te voegen aan de lange lijst met merken.

Mocht Hugo Boss er in slagen om het merk AlphaTauri over te kopen en sponsor te worden van het F1-team, zal de naam van het team veranderen, zoals eerder al werd gecommuniceerd door Helmut Marko. Op dit moment is er echter nog geen duidelijkheid over welke naam het team zal gaan dragen. Dit komt mede door de verschillende marketingstrategieën die Hugo Boss op dit moment heeft. Zo zou men ervoor kunnen kiezen alleen de merknaam Hugo te gebruiken, alleen de merknaam Boss of juist één van de andere brandingnamen die men gebruikt, zoals Boss Orange.

Orlen nog altijd in de running

Het Duitse kledingmerk is door de zustersite van RacingNews365, Formula.hu gevraagd naar een reactie, en heeft aangegeven nog altijd trots partner te zijn van Aston Martin. Op vragen wat betreft een mogelijke overname van AlphaTauri of sponsoring van het F1-team AlphaTauri wil men geen antwoord geven.

Daar waar er een sponsor op poleposition staat, staat er logischerwijs ook een sponsor op de tweede plek. In dit geval lijkt dat het Poolse Orlen te zijn. Orlen zou ook interesse tonen in het hoofd- en titelsponsorschap. De oliemaatschappij, die deels in handen is van het Saoedische Aramco, zou ook met Red Bull in gesprek zijn om de titelsponsor te worden van het 'tweede' team. De rode accenten van Orlen zijn dit seizoen al duidelijk terug te zien op de AlphaTauri-bolide van Tsunoda en Ricciardo.

De verwachting is dat in september duidelijk zal worden welke keuze Red Bull heeft gemaakt wat betreft de titelsponsor. Een derde optie zou kunnen zijn dat zowel Hugo Boss als Orlen het team zullen sponsoren. Het lijkt er echter wel op dat Hugo Boss vol inzet op de optie om titelsponsor te worden en dat Orlen daardoor dezelfde rol blijft vervullen als het op dit moment doet bij het team. In dat geval zouden beiden merken dus zichtbaar zijn op de bolide, maar zal een merk uit de Hugo Boss Group de naamgever worden van het team.

Bronnen geven aan dat Red Bull op dit moment niet in gesprek is met een andere partij, maar dit kan zeker niet worden uitgesloten. Het ligt echter wel voor de hand dat men zo snel mogelijk duidelijkheid wil hebben wat betreft de titelsponsor, aangezien het 2024-seizoen niet heel ver weg meer is.

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Magistrale Verstappen evenaart twee unieke records in kwalificatie Imola