Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Williams komt met een bijzondere uitleg over oorzaak harde crash Albon

De crash van Alexander Albon in Melbourne zorgde uiteindelijk voor een rode vlag. Maar wat was nu eigenlijk de oorzaak van de crash van de Williams-coureur, die uit de bocht vloog en via de muur terug de baan op stuiterde?

Het leek alsof Alexander Albon gewoon een fout maakte. Te hard door de bocht gaan en de achterkant van de wagen breekt uit. Einde GP van Australië voor de Britse Thai. Teambaas James Vowles zegt dat het een stuk genuanceerder ligt. "Aan de hand van data is het lastig uit te leggen. Hij ging bocht 5 in. Daarna ging hij bocht 6 (waar hij crashte, red.) langzamer in dan hij een ronde eerder deed. En toch schoof de achterkant weg en verloor hij de controle." Volgens Vowles moet de reden van de crash juist een bocht eerder, in bocht 5, gezocht worden. "Het incident begon eigenlijk al een paar rondes ervoor en bouwde op naar het daadwerkelijke moment. In de kwalificatie is bocht 5 namelijk een redelijk snelle bocht, maar in de race is het lastiger om vol gas te gaan. We hadden verwacht dat Albon in de race in bocht 5 even van zijn gas had moeten gaan. Maar wat we zagen was dat hij er juist goed en snel doorheen kwam." Dit was voor Williams aanleiding om wat aanpassingen door te voeren. "Dat zorgt er voor dat je gaat veranderen hoe je de energie tijdens een ronde gaat gebruiken,. We pasten het de systemen aan om daar rekening mee te houden."

10 kilometer per uur sneller

Albon ging daardoor sneller door bocht 5, één bocht voor de plek waar hij uiteindelijk de controle over zijn bolide verloor. Vowles: "Hij reed 10 kilometer per uur sneller in bocht 5 dan hij in de eerdere rondes deed. Dat lijkt niet veel, maar in de wereld van banden, bandenenergie en bandentemperatuur kan dat een groot verschil maken." Bij het ingaan van bocht 5 in die voor hem laatste ronde had Albon volgens Vowles direct in de gaten dat het mis was. "Hij realiseerde zich dat dit te veel snelheid was voor die bocht. Hij ging wijd, waardoor de linker achterband begon te trillen op de kerbstones. Dat lijkt misschien heel normaal, maar als de bandentemperaturen al op de limiet zitten, dan heeft zoiets veel impact. Bij het inkomen van bocht 6 had hij daardoor niet de gewenste grip aan de achterkant." Dit zorgde er dus voor dat hij van de baan schoot en via de muur stil op het circuit tot stilstand kwam. Bekijk de beelden van de crash in de video hieronder.

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië