Max Verstappen won de seizoensopener in Bahrein met elf seconden voorsprong en nadat hij in de daaropvolgende acht maanden de spot dreef met de statistieken, won hij de seizoensfinale in Abu Dhabi met zeventien seconden.
Als een coureur en een team zó dominant zijn als Verstappen en Red Bull in 2023, wil je als achtervolger zijnde tekenen van tastbare vooruitgang gedurende het seizoen, om wat prestaties terug te winnen. Je moet geloven dat je voor jezelf een sterkere basis hebt kunnen creëren om de volgende keer in de aanval te gaan.
Maar zowel Mercedes als Ferrari hebben daar jammerlijk in gefaald. Mercedes is een puinhoop en lijkt na twee jaar te hebben moeten werken binnen de nieuwe regelgevingen nog steeds niets te begrijpen van het nieuwe type auto's met ground effect. Ferrari verbeterde zich sterk in de tweede helft van het seizoen, kwam te laat en met te weinig.
Anderen bekeken ook:
Beide teams hebben gefaald
Beide teams hebben effectief een tweede jaar verspild door te proberen Red Bull in te halen, dat het derde jaar met ground effect auto's ingaat met een ontwikkelvoorsprong van twee jaar, terwijl Mercedes en Ferrari vanaf nul beginnen met nieuwe concepten.
De RB20 wordt een geleidelijke evolutie van de verpletterende RB19 en is sinds het midden van het jaar in ontwikkeling. Al vroeg in dit jaar startte Red Bull met de ontwikkeling van de RB20, in de wetenschap dat Mercedes en Ferrari - Singapore daargelaten - toch geen partij waren voor het team uit Milton Keynes.
Geen wonder dat Mercedes-baas Toto Wolff onlangs beweerde dat "Mercedes de Mount Everest moeten beklimmen om Red Bull in te halen."
Maar de uitdaging is veel groter dan dat...
Anderen bekeken ook:
Uitdaging groter dan beklimming Mount Everest
De hoogste berg ter wereld werd in mei 1953 voor het eerst met succes beklommen door de Nieuw-Zeelander Sir Edmund Hillary en de lokale Tenzing Norgay. Telbare eerdere expedities naar de Himalaya hadden geprobeerd om de Everest te bedwingen, maar de uitdaging bleek gewoon te groot, totdat Hillary en Norgay het probeerden.
Als Red Bull de Everest is met een hoogte van 8,849 meter, dan moeten Mercedes en Ferrari worden beschouwd als Mount Fuji, van 3.776 meter. Dat is de kloof tussen de teams momenteel.
Om het in een andere context te plaatsen: zestien jaar na het avontuur van Hillary en Norgay, landde Apollo 11 op de maan. Dat was in 1969 en schetst een flink contrast met de activiteiten van een paar jaar eerder: in 1961 werden Yuri Gagarin en Alan Shepard de eerste en tweede mens in de ruimte voor respectievelijk de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten. Zie Red Bull als het team dat een maanlanding voor elkaar krijgt, terwijl Mercedes en Ferrari niet verder komen dan een vlucht in de ruimte.
Terwijl Red Bull graag op het maanoppervlak zit, kan het alleen maar kijken naar zijn rivalen die net voor het eerst de aarde verlaten.
Red Bull ook in 2025 dominant
Het voordeel van de RB19 zal worden meegenomen naar de RB20 en daarna zelfs naar de RB21 van 2025, tenzij er aanpassingen aan de reglementen worden gedaan om Red Bull te laten struikelen, zoals de kleine veranderingen aan de vloer Mercedes benadeelden in 2021.
Met de enorme veranderingen in de reglementen die in 2021 van kracht gingen, zal Red Bull tot en met minimaal 2025 in het voordeel zijn. Pas daarna zullen Mercedes en Ferrari écht terugkomen. In 2026 komen er andere reglementen en gaan alle auto's er heel anders uitzien. Indien Red Bull tot en met 2025 blijft winnen, zal de budgetcap hen in de weg zitten bij het ontwikkelen van hun 2026 Red Bull-bolide.
Lang verhaal kort: in Maranello en Brackley wordt de komende jaren niet na ieder GP-weekend een feestje gevierd...
Ook interessant:
Van der Garde: "Verstappen onderschat: het is ongekend wat we nu meemaken"
RacingNews365 ging op bezoek bij Giedo van der Garde voor een eindejaarsinterview. De ex-coureur blikt terug op het F1-jaar in de onderstaande video.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!