Max Verstappen won de seizoensopener in Bahrein met elf seconden voorsprong en nadat hij in de daaropvolgende acht maanden de spot dreef met de statistieken, won hij de seizoensfinale in Abu Dhabi met zeventien seconden.
Als een coureur en een team zó dominant zijn als Verstappen en Red Bull in 2023, wil je als achtervolger zijnde tekenen van tastbare vooruitgang gedurende het seizoen, om wat prestaties terug te winnen. Je moet geloven dat je voor jezelf een sterkere basis hebt kunnen creëren om de volgende keer in de aanval te gaan.
Maar zowel Mercedes als Ferrari hebben daar jammerlijk in gefaald. Mercedes is een puinhoop en lijkt na twee jaar te hebben moeten werken binnen de nieuwe regelgevingen nog steeds niets te begrijpen van het nieuwe type auto's met ground effect. Ferrari verbeterde zich sterk in de tweede helft van het seizoen, kwam te laat en met te weinig.
Anderen bekeken ook:
Beide teams hebben gefaald
Beide teams hebben effectief een tweede jaar verspild door te proberen Red Bull in te halen, dat het derde jaar met ground effect auto's ingaat met een ontwikkelvoorsprong van twee jaar, terwijl Mercedes en Ferrari vanaf nul beginnen met nieuwe concepten.
De RB20 wordt een geleidelijke evolutie van de verpletterende RB19 en is sinds het midden van het jaar in ontwikkeling. Al vroeg in dit jaar startte Red Bull met de ontwikkeling van de RB20, in de wetenschap dat Mercedes en Ferrari - Singapore daargelaten - toch geen partij waren voor het team uit Milton Keynes.
Geen wonder dat Mercedes-baas Toto Wolff onlangs beweerde dat "Mercedes de Mount Everest moeten beklimmen om Red Bull in te halen."
Maar de uitdaging is veel groter dan dat...
Anderen bekeken ook:
Uitdaging groter dan beklimming Mount Everest
De hoogste berg ter wereld werd in mei 1953 voor het eerst met succes beklommen door de Nieuw-Zeelander Sir Edmund Hillary en de lokale Tenzing Norgay. Telbare eerdere expedities naar de Himalaya hadden geprobeerd om de Everest te bedwingen, maar de uitdaging bleek gewoon te groot, totdat Hillary en Norgay het probeerden.
Als Red Bull de Everest is met een hoogte van 8,849 meter, dan moeten Mercedes en Ferrari worden beschouwd als Mount Fuji, van 3.776 meter. Dat is de kloof tussen de teams momenteel.
Om het in een andere context te plaatsen: zestien jaar na het avontuur van Hillary en Norgay, landde Apollo 11 op de maan. Dat was in 1969 en schetst een flink contrast met de activiteiten van een paar jaar eerder: in 1961 werden Yuri Gagarin en Alan Shepard de eerste en tweede mens in de ruimte voor respectievelijk de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten. Zie Red Bull als het team dat een maanlanding voor elkaar krijgt, terwijl Mercedes en Ferrari niet verder komen dan een vlucht in de ruimte.
Terwijl Red Bull graag op het maanoppervlak zit, kan het alleen maar kijken naar zijn rivalen die net voor het eerst de aarde verlaten.
Red Bull ook in 2025 dominant
Het voordeel van de RB19 zal worden meegenomen naar de RB20 en daarna zelfs naar de RB21 van 2025, tenzij er aanpassingen aan de reglementen worden gedaan om Red Bull te laten struikelen, zoals de kleine veranderingen aan de vloer Mercedes benadeelden in 2021.
Met de enorme veranderingen in de reglementen die in 2021 van kracht gingen, zal Red Bull tot en met minimaal 2025 in het voordeel zijn. Pas daarna zullen Mercedes en Ferrari écht terugkomen. In 2026 komen er andere reglementen en gaan alle auto's er heel anders uitzien. Indien Red Bull tot en met 2025 blijft winnen, zal de budgetcap hen in de weg zitten bij het ontwikkelen van hun 2026 Red Bull-bolide.
Lang verhaal kort: in Maranello en Brackley wordt de komende jaren niet na ieder GP-weekend een feestje gevierd...
Ook interessant:
Van der Garde: "Verstappen onderschat: het is ongekend wat we nu meemaken"
RacingNews365 ging op bezoek bij Giedo van der Garde voor een eindejaarsinterview. De ex-coureur blikt terug op het F1-jaar in de onderstaande video.
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
MixiMaxi
Het gaat mercedes nooit lukken om op eigen kracht bij RBR te komen aangezien dit team enkel groot is geworden door hulp van de FIA. Nu ze het op eigen kracht moeten doen is het vooral een team die zielig overkomt en wederom schreeuwd dat de FIA RBR moet afstoppen. Maar dit beperkte team zou RBR niet enkel bij moeten halen maar omdat hun beide coureurs vreselijk beperkt zijn in hun feedback en niet kunnen racen zonder een ander van de baan te tikken, moeten ze minstens 0.5 seconde sneller zijn dan RBR, en zelfs dan zie ik ze niet instaat om een bedreiging voor Max of RBR te zijn. Heerlijk om dit team te zien zoals ze echt zijn en ze elk raceweekend te zien falen!!
Tonio
Appels met peren vergelijken. Kulverhaal !!
Jan Doedel
Narcisten zitten er altijd naast, zelf zien ze dat anders. In hun ogen is de hele wereld gek en zijn zij de enige die het snappen. Daarnaast zijn ze therapie resistent en zullen dus nooit veranderen.
Inflatable
"Indien Red Bull tot en met 2025 blijft winnen, zal de budgetcap hen in de weg zitten bij het ontwikkelen van hun 2026 Red Bull-bolide." Dat geldt toch voor iedereen?!? Dat is dus niet specifiek een nadeel alleen voor Red Bull.. Ik denk zelfs alleen maar een voordeel voor ze als ze de beste auto blijven houden.. Dan kunnen ze eerder aandacht en middelen in de ontwikkeling van de nieuwe auto stoppen.. En nog belangrijker teams als Mercedes kunnen niet meer eindeloos geld uitgeven in hun zoektocht naar het beste concept.. Want dat deed Mercedes volgens bepaalde bronnen schijnbaar in de jaren voor de budgetcap, diverse concepten helemaal uitwerken en dan die met het beste resultaat gebruiken.. Dat kan nu niet meer door de budgetcap, ze moeten nu één concept kiezen en hopen dat dat de juiste keuze is..
Dit bericht is aangepast op: