Er was tijdens het Grand Prix-weekend in Bahrein veel te doen over de track limits in bocht vier. Aan het begin van het weekend bestonden track limits niet in de bocht waar vrijwel elke coureur wijd ging, maar tijdens de kwalificatie werd er wel streng op gecontroleerd. Tijdens de race liet de wedstrijdleiding de teugels vervolgens weer vieren, tot onvrede van bijvoorbeeld Red Bull. Uiteindelijk werden de duimschroeven halverwege de race weer aangedraaid, waardoor Mercedes volgens teambaas Toto Wolff de race uiteindelijk won. In gesprek met onder meer RacingNews365 gaf Wolff toe dat bij Mercedes weinig mensen snapten hoe het nou precies zat omtrent de regels met de track limits in die bocht. "Ik ben net zo verbaasd als iedereen. Aan het begin van de race zei de wedstrijdleiding dat het overschrijden van de track limits in bocht vier niet bestraft zou worden. Tijdens de race kregen we plots te horen dat het gezien zou worden als een oneerlijk voordeel als we daar wijd zouden blijven gaan, en dat we mogelijk een straf konden krijgen." "We gingen er over in discussie met de wedstrijdleider, maar hij had de beslissing genomen, dus daar konden we niks meer tegen doen. Door die beslissing hebben we uiteindelijk de race gewonnen", glundert hij. "Max ging wijd in die bocht en volgens de definitie van de wedstrijdleider was dat een oneerlijk voordeel en moest hij de plek teruggeven. Dat heeft uiteindelijk onze race gered", oordeelt Wolff, die benadrukt dat er in de toekomst duidelijker moet gecommuniceerd. "De communicatie moet consistenter worden, het moet duidelijker en niet geschreven zijn als een Shakespeare-roman die ruimte laat voor verschillende interpretaties", aldus de Oostenrijker.
Meest gelezen