Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff: 'Wie weet reden coureurs als Verstappen wel in een F1-bolide op steroïden?'

Toto Wolff vindt dat de gemoederen afgelopen weekend wel heel erg hoog zijn gelopen, maar tegelijkertijd benadrukt hij het belang van de zaak omtrent het budgetplafond.

Het waren Mercedes en Ferrari die afgelopen raceweekend het meest vocaal waren over het budgetplafond en eventuele overtredingen. Het volgde op het nieuws dat Red Bull mogelijk in 2021 over de limiet was gegaan. Volgens Toto Wolff was het duidelijk dat 'een van de drie topteams' veel meer uitgeeft aan updates dan de andere twee. In gesprek met onder meer RacingNews365 laat Wolff weten dat het erbij hoort in de Formule 1 dat dit soort relletjes plots ontstaan. "Deze sport is altijd al fascinerend geweest, want er wordt niet alleen op, maar ook naast de baan gestreden. En als het te stil was, dan liet Bernie Ecclestone even een bommetje vallen, om voor wat ophef te zorgen en wat kattenkwaad uit te halen." "Nu hebben we het volgende onderwerp dat naar boven is gekomen", vervolgt hij. "Het is een heel serieus onderwerp, mocht het waar zijn. Dan zullen we zien wat er gebeurt. De teambazen hebben er al veel te veel over gepraat, want we zijn er natuurlijk naar gevraagd."

Wolff: "We moeten de gemoederen bedaren"

Wolff benadrukt dat Mercedes geen concreet idee heeft van de financiën van de andere teams, omdat een team zich alleen om haar eigen financiële cijfers bekommert. Dat er nu een rel is ontstaan, daar hoeft maar een persoon voor nodig te zijn die zijn mond voorbij praat. "We zijn niet betrokken bij het hele proces. Wij kijken alleen naar onze eigen financiën en zorgen ervoor dat we alle materialen aanleveren bij de auditors, die vervolgens oordelen of we het goed of niet goed hebben gedaan. Dan worden er nog gesprekken gevoerd over interpretaties van de cijfers." "Het is een uitgebreid proces dat plaatsvindt. De teams zitten door het jaar heen samen en praten over bepaalde interpretaties. Het neemt vele, vele maanden in beslag in verschillende werkgroepen. Er hoeft maar één iemand voor ontbranding te zorgen, een iemand die met de media praat en dan krijg je dit", al doelend op alle ophef. Zo gaat dat nou eenmaal vaker, benadrukt Wolff, die vindt dat er misschien wel iets te veel ophef is ontstaan en dat het nu aan de FIA is om haar oordeel te vellen en op een goede manier met de zaak om te springen. "Veel dingen zijn er op deze manier aan het licht gekomen, maar het is totaal irrelevant, want op woensdag zullen we pas zien wat de resultaten van het proces zijn. We kunnen dus wel veel praten en de aanval op elkaar openen, maar we zijn er niet direct bij betrokken. Je weet hoe geruchten starten. Het is een gerucht dat Bernie de wereld in had kunnen brengen." "Dus ja, we moeten ons gewoon met onze eigen zaken bemoeien. Ik denk dat we de gemoederen een beetje moeten bedaren en het aan Mohammed (Ben Sulayem, de FIA-president) en zijn structuur over moeten laten en hen laten vertellen hoe de situatie in elkaar zit. Wie weet wat we op woensdag zullen horen!"

Coureurs met een auto op steroïden

Gevraagd of het niet oneerlijk is voor de goed presterende coureurs zoals Max Verstappen dat al deze beschuldigingen en insinuaties iets afdoen aan hun prestaties, snapt Wolff dat het geen gemakkelijke beslissing zal zijn om coureurs dingen af te nemen omdat hun teams over de schreef zouden zijn gegaan. "Ik zeg het je: ik zou niet in de schoenen staan van de rechters willen staan en het oordeel moeten vellen. Coureurs gaan tot het gaatje om aan de top te komen. Dan zijn er beslissingen die door het team worden genomen waar zij niet bij betrokken zijn, maar uiteindelijk zit je misschien wel in een auto die 'op steroïden' rijdt." "Het is een lastige beslissing en ik wil niet degene zijn die het oordeel velt", herhaalt hij. "Om eerlijk te zijn denk ik er ook niet op die manier over na. Het gaat mij meer om het principe: hoe zal dit in de toekomst gaan? Hoe robuust zijn deze financiële reglementen. Hoe worden ze gehandhaafd en gecontroleerd? Hoe werkt het proces? We weten namelijk niet wat de rechters zullen beslissen als het naar de Cost Cap Adjudication Panel wordt gestuurd." Toch heeft hij vertrouwen in de nieuwe FIA-president en de uitkomst van de zaak. "Vorig seizoen eindigde ook al met veel controverse direct aan de start van zijn presidentschap. Sindsdien hebben we gezien dat hij een duidelijk standpunt inneemt als het gaat over de verschillende regels. Dat is belangrijk. Je kan niet zeggen dat hij de regels niet handhaaft, zowel de triviale als de belangrijke regels", zo sluit Wolff af.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'