Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff wijst Formule 1 terecht: "Maak niet opnieuw dezelfde fout"

Toto Wolff denkt niet dat de Formule 1 compleet nieuwe motoren moet ontwikkelen, als er vanaf 2026 een nieuw motorreglement komt. Bij de introductie van de V6-turbomotoren in 2014 werden de fabrikanten vooral op hoge kosten gejaagd en met ingewikkelde techniek opgezadeld en dat moet in 2026 niet opnieuw gebeuren.

In 2026 wil men in de Formule 1 het motorreglement onder handen nemen en de discussie daarover is al in volle gang. Zo is het de vraag hoe groen de motoren moeten worden, hoe de techniek erachter in elkaar steekt en wat de motoren moeten gaan kosten. Dat laatste punt is een heet hangijzer, omdat de vorige keer dat de Formule 1 een nieuw motorreglement kreeg de kosten de pan uitrezen. Dat moet nu voorkomen worden, vindt Mercedes-teambaas Toto Wolff, omdat het zo ook aantrekkelijker voor nieuwe fabrikanten wordt om in de sport te stappen, wat vooral voor Red Bull belangrijk is nu ze na 2021 vooralsnog zonder motorleverancier zitten. Een eerste gesprek tussen de belanghebbenden verliep in ieder geval op een goede manier, vindt Wolff. "We hadden een goede discussie", wordt hij geciteerd door Motorsport.com . Wolff is van mening dat de Formule 1 moet leren van de fout die het in het verleden heeft gemaakt, door een veel te complexe en daarmee dure motor te ontwikkelen. "Ik denk dat we moeten kijken naar de kosten. Een volledig nieuwe motor ontwikkelen is niet de richting die we in moeten gaan. Die fout maakten we in 2011 en 2012 toen we een heel geavanceerde en efficiënte motor bouwden, die erg complex werd." Toch is de complexiteit niet het grootste probleem zegt Wolff. "Het gaat er vooral om dat de kosten niet te hoog worden. Het gaat niet alleen om het verbeteren van het elektrische component met bijvoorbeeld grotere accu's, maar ook om duurzamere brandstoffen; die hebben de toekomst." Wolff heeft wel zijn ideeën welke weg de sport nu in moet slaan wat de motor betreft. "Ik denk dat we een combinatie nodig hebben van wat we nu hebben (een interne verbrandingsmotor, met hybride energie, red.) en dat we vermogen moeten toevoegen om een betere verhouding te hebben tussen duurzame energie en conventionele motoren", aldus Wolff, die vindt dat de Formule 1 moet bijdragen aan de verduurzaming van de wereld." Kan Max Verstappen in Bahrein wel Mercedes verslaan als Mercedes de teugels wat laat vieren? Alles over de GP van Bahrein in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'