Mercedes eindigde op de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, maar die statistiek vertelt niet het hele verhaal. George Russell belandde negen keer op het podium, waaronder tweemaal op de hoogste trede, en ook rookie Kimi Antonelli mocht drie keer mee naar het podium.
Teambaas Toto Wolff is echter wel ontevreden over het falen in de strijd om de titels. McLaren ging er al snel met de constructeurstitel vandoor en Lando Norris pakte uiteindelijk ook de rijderstitel. Mercedes kwam dus niet in dat verhaal voor, en het team pakte maar één punt meer ten opzichte van 2024.
Mercedes profiteerde dus vooral van moeilijkheden bij Red Bull en Ferrari. Wolff weet niet hoe hij zich moet voelen, verklapt hij in de eindejaarsreview van Mercedes. "Ik zit een beetje in een tweestrijd. Over tien jaar kijk je terug, bekijk je de statistieken en zie je dat je vicekampioen bent geworden, op de tweede plaats."
"Maar de realiteit is dat we onze doelen niet hebben bereikt. We willen winnen, races winnen en meedingen om een kampioenschap. Dat hebben we echter niet gedaan en dat is ook de pijn van dit moment. Het was gewoon niet goed genoeg."
Nieuwe motoren
2026 biedt met de nieuwe reglementen echter nieuwe kansen, ook voor Mercedes. De afgelopen vier jaar had het team moeite met grip krijgen op de ingewikkelde ground effect-regels, maar dat moet hen juist optimistisch stellen richting de toekomstige veranderingen. Daarbij gaat Mercedes ook weer een nieuwe motor ontwikkelen, iets waar zij in uitblonken in 2014.
"We beginnen nu echt aan het hybride tijdperk. We rijden met vijftig procent elektrische motoren, met duurzame brandstof. Dat betekent bijna een extra innovatiestap. Ik kom net uit de simulator, daar heb ik de auto's zien rijden. Ik kan maar één ding zeggen: het wordt echt fascinerend."
Meest gelezen
In dit artikel








Praat mee!