Met de motorwissel in Italië heeft Max Verstappen zich bij de topcoureurs gevoegd die zich in de gevarenzone bevinden voor een mogelijke gridstraf in de resterende acht races van het Formule 1-seizoen 2025. De coureurs en teams zitten inmiddels op twee derde van het jaar, maar moeten met de meeste onderdelen nog wel een tijdje doen.
Verstappen, Oscar Piastri, Lando Norris, Charles Leclerc en George Russell bevinden zich daarbij allemaal in dezelfde situatie. Wordt er een complete motor gewisseld, dan volgt er een start achteraan het veld voor deze mannen. Lewis Hamilton, Yuki Tsunoda en Kimi Antonelli hebben dat dit seizoen al eens gedaan en zodoende hebben zij al een extra motor in de pool zitten, maar werd er ook een gridstraf aan de drie coureurs uitgedeeld. Mocht Hamilton, Tsunoda of Antonelli onverhoopt nog eens een nieuwe motor moeten gebruiken, dan volgt er opnieuw een gridstraf.
Maar hoe zit het precies met het aantal onderdelen dat je straffeloos mag aanspreken? Bij de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H en MGU-K geldt dat je vier exemplaren zonder straf mag gebruiken, terwijl dat bij de energy store en control electronics twee stuks zijn. En je mag in totaal acht uitlaten gebruiken, zonder dat je daar een straf voor krijgt.
'Ik hoop dat het goed komt'
De coureurs die nu in de gevarenzone zitten, kunnen er trouwens later in het seizoen nog voor kiezen om terug te grijpen naar een eerder gebruikte motor die nog in de pool zit. Zodoende hoeft het niet gelijk te resulteren in een gridstraf. De teams zullen daar ongetwijfeld goed over hebben nagedacht, zodat ze zo effectief mogelijk met de toegestane motoren tot het einde van het seizoen door kunnen gaan.
Red Bull-teambaas Laurent Mekies zei daar onlangs nog het volgende over. "Ik zou kunnen zeggen dat ik het nog niet weet, maar nee. Maar serieus, ik denk dat we redelijk goed zitten. We hebben dit weekend natuurlijk een nieuwe motor in de auto van Max geplaatst. En net als bij Ayao hebben we een paar races geleden een strategische wijziging doorgevoerd bij Yuki (Tsunoda). Ik heb er dus vertrouwen in en ik hoop dat het goed komt", zo liet de Fransman zijn licht schijnen op de situatie.
Bekijk hieronder het volledige overzicht van de gebruikte motoronderdelen bij de top vier teams in de Formule 1 in 2025! (ICE = verbrandingsmotor, TC = turbo charger, ES = energy store, CE = control electronics, EX = uitlaat)
Aantal gebruikte motoronderdelen in F1 in 2025 (top vier teams)
Coureur | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE | EX |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Oscar Piastri | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Lando Norris | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Charles Leclerc | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 |
Lewis Hamilton | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 6 |
Max Verstappen | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 7 |
Yuki Tsunoda | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 7 |
George Russell | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Kimi Antonelli | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 3 |
Ook interessant:
Max Verstappen pakte een prachtige overwinning in Italië. Maar wat waren de bepalende factoren voor het onverwachte succes? Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Mike Hezemans bespreken het in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!