Centraal in de meest recente F1-transformatie staat de herschikking van de krachtbronnen. Er wordt nog steeds gebruikgemaakt van V6-motoren, maar de verhouding gaat totaal op de schop. Waar in 2025 de aandrijflijn voor 80% op de verbrandingsmotor leunde, zal in 2026 de balans tussen de verbrandingsmotor en batterij 50/50 zijn.
De verbrandingsmotor levert 400 kW (536 pk), de MGU-K een forsere 350 kW (469 pk), goed voor een totale output van 750 kW (1.006 pk). Deze stijging in elektrisch vermogen is aanzienlijk, met de MGU-K die toeneemt van 120 kW naar 350 kW.
Een belangrijke wijziging is de verwijdering van de MGU-H, waarbij energie uit de turbocompressor wordt teruggewonnen. Om dit verlies te compenseren, verdubbelt de energieoogst tijdens het remmen van 4 MJ naar 8,5 MJ per ronde.
Duurzame brandstoffen
Naast de hybride evolutie worden volledig duurzame brandstoffen geïntroduceerd. Deze Advanced Sustainable Fuels moeten 100% koolstofneutraal zijn en van hernieuwbare bronnen komen. Ingrediënten variëren van koolstofafvang uit de lucht tot biomassa en gerecyclede plastics.
De brandstoffen reduceren broeikasgasemissies met minstens 65% vergeleken met traditionele racebrandstof. Het nieuwe concept werkt met een koolstofneutrale cyclus. De energietoevoer uit brandstof is gelimiteerd tot 3.000 MJ per uur, dus efficiëntie en management is cruciaal.
Wel tackelde de FIA recent een trucje met de fuel flow-meter, waarbij er meer brandstof gebruikt zou kunnen worden. De limiet van 3.000 MJ per uur is compleet bindend. Ook bestaat er al wat controverse door een trucje met de compressieverhouding. Die mag in 2026 16:1 bedragen, maar enkele leveranciers, waaronder Mercedes, zouden tijdens het gebruik van de motor 18:1 kunnen bereiken zonder daarbij de reglementen te overtreden.
Overtake als vervanger van DRS
De reglementen introduceren ook een Overtake-systeem voor extra hybridekracht vanuit de motor wanneer een coureur binnen één seconde van de auto ervoor rijdt. Die boost kan op één plek van het circuit gebruikt worden om de aanval te openen. Een coureur kan zelf ook voor Boost en Recharge kiezen, afhankelijk van het beschikbare vermogen in de batterij.
Met de verwijdering van de MGU-H en de budget cap hoopt men de kosten van de motoren te drukken, hoewel het budgetplafond in 2026 flink stijgt om de ontwikkeling van het nieuwe chassis en de aandrijflijn mogelijk te maken.
In dit revolutionaire jaar worden nu al verschillen tussen aandrijflijnen en betrouwbaarheidsuitdagingen verwacht. Met toegenomen elektrisch vermogen, duurzame brandstoffen en nieuwe systemen zal 2026 niet alleen races beslissen, maar ook de toekomst van de autosport bepalen.
Download met één druk op de knop de F1-kalender voor 2026 naar de agenda van jouw telefoon of laptop en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen!
Download F1-kalenderMeest gelezen









Praat mee!