Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Ferrari

'Zo werkt het 'illegale' motor-trucje van Ferrari'

Dat motortrucje wat Ferrari toegepast zou hebben, hoe werkt dat nou? Tim Coronel legt in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365 uit hoe de vork in de steel steekt.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

"Of Ferrari vals speelde, weet ik niet, maar het team had in ieder geval een maas in de wet gevonden", zo luidt Tim Coronel zijn technische analyse van het brandstroftrucje van Ferrari in. Coronel schoof aan voor de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin het vermeende vals spelen van Ferrari uitgebreid aan bod kwam.

"Als engineer heb je eigenlijk maar één manier om meer vermogen te genereren en dat is door meer brandstof en zuurstof toe te voegen. Ze zijn echter belemmerd in hun verbruik, waardoor men niet méér kan verbruiken, simpelweg omdat je dan op enig moment stil komt te staan."

"Nu meet een bepaalde sensor door middel van sonar precies hoeveel brandstof er door de leiding gaat, waardoor ze het verbruik kunnen meten. Die sensor kan je echter manipuleren door een elektrisch veld. Als je langs die sensor dus een elektrisch kabeltje haalt en daar bepaalde pulsjes doorheen jaagt, kan die sensor worden verstoord", vervolgt Coronel.

			© Ferrari
	© Ferrari

Op aangeven van Red Bull heeft de FIA dergelijke elektrische kabeltjes naast de sensor verboden en opeens was Ferrari minder snel dan voorheen. Voor Coronel is het duidelijk hoe de vork in de steel steekt: "Rara..."

"Op de momenten dat de sensor gestoord wordt, kan Ferrari meer brandstof inspuiten in de motor, met meer pk's tot gevolg. Ga er gerust vanuit dat dit daadwerkelijk zo is gebeurd", zo klinkt het stellig. "Ik heb echter geen flauw idee hoe Red Bull erachter is gekomen, want op basis van niet bestaande metingen (lees: verstoorde metingen, red.), kan je niks bewijzen."

Coronel benadrukt dat hij Ferrari geen vals spel in de schoenen wil schuiven 'want', zo zegt hij: "Je bent pas illegaal als je daadwerkelijk illegaal bevonden bent. Zo werkt het spelletje van racen nu eenmaal."

Luister hieronder naar de podcast waarin Tim Coronel uitgebreid uit de doeken doet hij het trucje van Ferrari in zijn ogen werkt. Hij wordt vergezeld door Ruud Dimmers en Jeroen van Inkel.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Verenigde Staten 2019

Volg hier het laatste nieuws over de Formule 1 GP van de Verenigde Staten en alle verrichtingen van Max Verstappen.

36 reacties