Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

'Zo werkt het 'illegale' motor-trucje van Ferrari'

Dat motortrucje wat Ferrari toegepast zou hebben, hoe werkt dat nou? Tim Coronel legt in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365 uit hoe de vork in de steel steekt.

Sebastian vettel auto bocht verenigde staten 2019
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

"Of Ferrari vals speelde, weet ik niet, maar het team had in ieder geval een maas in de wet gevonden", zo luidt Tim Coronel zijn technische analyse van het brandstroftrucje van Ferrari in. Coronel schoof aan voor de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin het vermeende vals spelen van Ferrari uitgebreid aan bod kwam.

"Als engineer heb je eigenlijk maar één manier om meer vermogen te genereren en dat is door meer brandstof en zuurstof toe te voegen. Ze zijn echter belemmerd in hun verbruik, waardoor men niet méér kan verbruiken, simpelweg omdat je dan op enig moment stil komt te staan."

"Nu meet een bepaalde sensor door middel van sonar precies hoeveel brandstof er door de leiding gaat, waardoor ze het verbruik kunnen meten. Die sensor kan je echter manipuleren door een elektrisch veld. Als je langs die sensor dus een elektrisch kabeltje haalt en daar bepaalde pulsjes doorheen jaagt, kan die sensor worden verstoord", vervolgt Coronel.

			© Ferrari
	© Ferrari

Op aangeven van Red Bull heeft de FIA dergelijke elektrische kabeltjes naast de sensor verboden en opeens was Ferrari minder snel dan voorheen. Voor Coronel is het duidelijk hoe de vork in de steel steekt: "Rara..."

"Op de momenten dat de sensor gestoord wordt, kan Ferrari meer brandstof inspuiten in de motor, met meer pk's tot gevolg. Ga er gerust vanuit dat dit daadwerkelijk zo is gebeurd", zo klinkt het stellig. "Ik heb echter geen flauw idee hoe Red Bull erachter is gekomen, want op basis van niet bestaande metingen (lees: verstoorde metingen, red.), kan je niks bewijzen."

Coronel benadrukt dat hij Ferrari geen vals spel in de schoenen wil schuiven 'want', zo zegt hij: "Je bent pas illegaal als je daadwerkelijk illegaal bevonden bent. Zo werkt het spelletje van racen nu eenmaal."

Luister hieronder naar de podcast waarin Tim Coronel uitgebreid uit de doeken doet hij het trucje van Ferrari in zijn ogen werkt. Hij wordt vergezeld door Ruud Dimmers en Jeroen van Inkel.

Formule 1 GP Verenigde Staten 2019 RN365 Nieuwsdossier

36 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez