Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 Grand Prix Mexico 2025

Zoekend Red Bull wijst grootste aandachtspunt aan in Mexico

Op papier zag de vrijdag er meer dan prima uit voor Red Bull Racing. Toch lijkt de Oostenrijkse renstal nog niet helemaal tevreden te zijn met hoe de auto reageert op de baan. Race-engineer Gianpiero Lambiase deelt het grootste punt van zorgen waar later vandaag aan gewerkt moet worden.

Verstappen Lambiase Austin
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull Racing was ‘gewoon’ bovenaan de tijdenlijsten te vinden tijdens beide vrije trainingen op het Autódromo Hermanos Rodríguez. Rookie-coureur Arvid Lindblad kwam in de eerste sessie tot een zesde tijd, met Yuki Tsunoda daar vlak achter op de achtste plaats. In de tweede sessie stapte Max Verstappen weer in de RB21, en klokte de Nederlander uiteindelijk de snelste tijd, met Tsunoda op P7.

Toch gaven de sessies ook aanleiding tot enige onrust binnen het team uit Milton Keynes. Verstappen en Helmut Marko lieten weten niet blij te zijn met de auto, waarbij de viervoudig wereldkampioen zelfs zei dat het team 'nergens was'. Verstappens race-engineer Gianpiero Lambiase kwam later met een verklaring namens het team, waarin hij terugblikte op de vrijdag in Mexico.

Lambiase begon met extra lof voor Lindblad, die volgens hem een uitstekende testsessie kende: "Arvid leverde in de eerste vrije training een heel solide prestatie. We hadden een aantal nieuwe onderdelen op de auto gezet en hij heeft uitstekend werk geleverd door de data te verzamelen die we nodig hadden, terwijl hij de auto heel hield."

Temperaturen beheersen

‘GP’ vervolgt zijn statement met de punten die minder goed gingen: "In de middag werd het lastiger. Met een baantemperatuur van net onder de vijftig graden was het een zware uitdaging voor zowel de krachtbron als het koelen van de remmen, en ook voor de banden. De uitdaging waar we momenteel aan werken, is het vinden van de juiste balans tussen de temperaturen van het oppervlak en het karkas van de banden."

"In de tweede vrije training lag onze focus steeds meer op de langere runs. Over één snelle ronde kunnen beide auto’s een competitieve tijd neerzetten, dat was vooral goed te zien bij Max."

Het probleem van Red Bull ligt echter bij de langere runs. "Onze aandacht ligt nu op het tempo tijdens de long runs, waar we nog niet helemaal tevreden over zijn. We hebben het gevoel dat we nog niet in een comfortabele positie zitten wat betreft bandenslijtage en temperatuurbeheersing. Daar moeten we vanavond echt aan werken om het te krijgen waar we het willen hebben."

Pakt Max Verstappen een podium tijdens de GP van Mexico? Dan pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Claim jouw bonus!

Praat mee!

x
GP Mexico Verstappen slaat alarm over 'slechte' Red Bull: "We waren nergens!"