Het moge duidelijk zijn dat Mercedes worstelt. Het Duitse F1-team dat ooit zo dominant was, krijgt het maar niet voor elkaar om aan te haken bij aartsrivaal Red Bull. Nadat Mercedes eerder dit seizoen het roer omgooide en een auto mét sidepods introduceerde leek het allemaal de goede kant op te gaan, zeker toen het team in de Verenigde Staten met een veelbelovende upgrade op de proppen kwam.
Maar niets bleek minder waar: in Brazilië was het team nergens te bekennen. Red Bull, McLaren en Aston Martin waren het hele weekend sneller en ook Ferrari en Alpine passeerden de Zilverpijlen eenvoudig op de zondag. Het is crisis in Brackley, en dat ziet ook voormalig F1-coureur Damon Hill. Staat Mercedes volgend jaar weer 'gewoon' vooraan op de grid? De Brit heeft er een hard hoofd in.
"Het is angstig. Ik denk dat Mercedes haar jarenlange dominantie grotendeels te danken had aan haar krachtbron", opent Hill in de Sky F1 Podcast. "Ze hadden de beste krachtbron voor een heel lange periode."
Hij vervolgt: "Mercedes' aerodynamica week altijd af van die van Red Bull. Kijk eens terug naar het einde van de vorige periode van F1-reglementen. Zij reden toen met een relatief vlakke rake*, terwijl die van Red Bull extra hoog was."
*Rake in de Formule 1 verwijst naar de hoek van helling van een auto van opzij gezien, met een hoge-rake auto die een grotere hoek heeft tussen voor- en achterkant, en een lage-rake auto met een kleinere hoek, wat de aerodynamische configuratie en het concept van de auto bepaalt.
Anderen bekeken ook:
"Daar zullen ze flink wat spijt van hebben, ze hadden nu véél verder kunnen zijn"
De Britse analist gaat verder: "Ieder team probeerde Red Bull na te apen met die hoge rake. De auto's kregen een hele hoge achterkant. Maar Mercedes bleef volhardend volhouden aan hun design. Het leek erop dat ze een ander aerodynamica-concept gebruikten binnen de vorige reglementen. Tja, en dan komen er ineens nieuwe reglementen."
"Het zou kunnen dat de aerodynamica-afdeling van Mercedes iets over het hoofd ziet. Ze zijn trouwens in de loop der tijd heel wat goede aero-experts verloren aan andere teams."
Ook F1-journalist Naomi Schiff vindt de prestaties van de zilverpijlen schrikbarend: "Hoe kan een team als McLaren - een klantenteam van Mercedes - erin slagen om zo drastisch te verbeteren? En hoe kon Aston Martin zó sterk zijn aan het begin van het seizoen, terwijl Mercedes nog steeds zo worstelt? Kennelijk hebben ze (Mercedes, red.) aan het begin van het jaar of tijdens de winterperiode de knoop niet volledig doorgehakt om hun concept in zijn totaliteit te veranderen. Daar zullen ze flink wat spijt van hebben, ze hadden nu véél verder kunnen zijn."
Ook interessant:
In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is
Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Canada, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!