Het seizoen begon voor Ferrari nog zo mooi. De nieuwe SF1000-bolide werd met trots gepresenteerd in het prachtige theater van Reggio Emilia. RacingNews365 woonde de presentatie bij en zag de trots en het vertrouwen er vanaf stralen bij de Ferrari-tifosi. Enkele weken later zag men in Italië de bui echter al hangen, nadat de Scuderia niet bepaald uitblonk tijdens de testdagen in Barcelona. De diehard Ferrari-fans bleven tot de eerste race van het jaar echter nog hoop houden, maar na de eerste twee races is die hoop inmiddels als sneeuw voor de zon verdwenen. De Italiaanse kranten zijn - zoals altijd wanneer het minder gaat met de Scuderia - onverbiddelijk, maar ook de journalisten lijken ditmaal geen idee meer te hebben wat er moet gebeuren om het tij te keren. Men is radeloos, net als de teamleiding van de Scuderia. Teambaas Mattia Binotto blijft erop hameren dat het team denkt aan de toekomst, maar die toekomst lijkt verder weg dan ooit. De Italiaan heeft het afgelopen jaar een aantal jonge engineers de kans gegeven, maar zij lijken niet op het niveau te zitten van de eerder bij Ferrari vertrokken James Allison. De succesvolle engineer verliet de Scuderia in 2016, om in 2017 aan de slag te gaan bij Mercedes. Op het moment lijken personen die over hetzelfde vernuft als Allison beschikken te ontbreken bij het team en lijkt er ook een gebrek te zijn aan visie. Zo verliet het hoofd van de chassis-afdeling Simone Resta het team in 2018, om een jaar later toch weer terug te keren bij de Scuderia. Een van de vele voorbeelden waaruit blijkt dat men geen duidelijke visie voor ogen heeft. Wat namelijk te denken van de plotselinge keuze om het contract van Sebastian Vettel niet te verlengen, geen duidelijke stelling te nemen in de mogelijk illegale power unit van 2019 en het draaien en keren wat betreft de prestaties van de SF1000-bolide. Binotto gaf tijdens de testweken in Barcelona weliswaar toe dat de wagen te langzaam was, maar wilde absoluut niet over een mogelijke ontwerpfout spreken. In aanloop naar de eerste race in Oostenrijk sprak hij voornamelijk over het feit dat hij zich verbaasde dat andere teams wel met updates waren gekomen tijdens de coronavirus-lockdown, om vervolgens schoorvoetend toe te geven dat de Ferrari-bolide van dit jaar in de basis niet klopt. De eerste updates faalden bij de GP van Stiermarken, waardoor het team bungelt op het randje van de top 10. Ferrari onwaardig, aldus Binotto.
Door het draaien en keren van de teambaas, lijkt het erop dat Ferrari nu al moet gaan kiezen voor 2021 of zelfs 2022. In 2021 mag er door de regelgeving namelijk weinig veranderd worden aan de wagen, waardoor men Italië al vreest voor opnieuw een dramatisch seizoen. De keuze om in een vroeg stadium voor het 2022-project te kiezen, lijkt dan ook voor de hand te liggen. Al is de vraag of Ferrari überhaupt wel de kennis in huis heeft om in 2022 wel goed voor de dag te komen. Binotto spreekt namelijk vaak over de nieuwe groene lijn binnen het team en vergelijkt de huidige periode met het Michael Schumacher-tijdperk. Volgens de teambaas bouwde men in die tijd bij Ferrari ook stapje voor stapje aan een succesvol team. De vergelijking lijkt echter niet op te gaan, aangezien Ferrari juist steeds meer terrein verliest ten opzichte van de concurrentie. Het is lastig in te schatten of er daadwerkelijk een gebrek aan kwaliteit is binnen het Italiaanse team, maar het is in ieder geval wel duidelijk dat er op het managementniveau geen duidelijke keuzes worden gemaakt. Er zijn genoeg voorbeelden van het feit dat men in Maranello te lang wacht met het nemen van beslissingen. Zo bleek de afgelopen jaren meerdere keren dat de windtunnel van Ferrari niet de juiste data gaf en is men nog altijd wachtende op een nieuwe simulator. Het is algemeen bekend dat de simulatoren in de huidige Formule 1-wereld een grote rol van betekenis spelen, maar Ferrari maakt nog altijd gebruik van een relatief oude simulator. De verwachting is dat men na de zomer gebruik kan maken van een nieuwe en geavanceerde simulator. De informatie die men uit de simulator kan halen, zal hard nodig zijn voor Ferrari om een in de basis functionerende 2022-bolide te bouwen. Deze bolide zal echter gebouwd moeten worden in het jaar dat de budgetcap van kracht gaat. In 2021 mogen teams namelijk nog maar 145 miljoen dollar uitgeven en het is nog maar de vraag of Ferrari om zal kunnen gaan met deze verandering. Op dit moment beschikt men namelijk over een budget van circa 400 miljoen en zal men in 2021 duidelijke keuzes moeten maken wat betreft het spenderen van de euro's. Efficiëntie is de sleutel tot succes en laat Ferrari het nu net daaraan de laatste jaren ontbreken. De positie van Binotto staat inmiddels onder druk. Naar verluidt heeft hij een ultimatum gekregen van de Ferrari-bazen. In Hongarije moet Ferrari presteren, anders wordt de Italiaan de laan uitgestuurd . Zijn opvolger zou al klaar staan.
Meest gelezen