Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Acht dingen om naar uit te kijken in de Formule 1 in 2023

Een nieuw autosportjaar is aangebroken en vanaf maart begint er ook weer een nieuw hoofdstuk in de Formule 1! Er zijn weer genoeg dingen om naar uit te kijken, maar wat? We stelden een lijstje op.

1. Het gevecht tussen Red Bull, Ferrari en Mercedes

Red Bull domineerde in 2022, maar Ferrari was in het begin van het seizoen nog de sterkste partij. Ze lieten het liggen aan het einde van het jaar, maar zetten nu alles op alles om komend seizoen terug te slaan. Een verbeterde en betrouwbare krachtbron en een nieuwe teambaas, Fred Vasseur, moet het team weer terug naar de top brengen. Ook Mercedes heeft afgelopen jaar enorme progressie geboekt en lijkt er weer bijna bij te zitten. Daarnaast heeft Red Bull de straf voor het overschrijden van de budgetcap, waardoor de drie topteams zomaar eens heel dichtbij elkaar kunnen liggen.

2. Regerend wereldkampioen Verstappen

Met nummer 1 op zijn Red Bull-bolide zal Max Verstappen er net als vorig jaar alles aan willen doen om zijn wereldtitel te verdedigen. De regerend kampioen zal maar wat graag een derde titel binnenslepen, wat hem op gelijke voet plaatst met F1-legendes als Ayrton Senna, Niki Lauda en natuurlijk schoonvader Nelson Piquet. Het wordt zwaarder dan ooit om niet onttroond te worden. Lewis Hamilton hoopt op een achtste titel, Charles Leclerc op zijn eerste en steeds meer teams en coureurs komen dichterbij. Blijft Verstappen een klasse apart of zien we eind 2023 een andere kampioen in de Formule 1?

3. Nyck de Vries

Naast Verstappen zien we komend jaar nog een Nederlander op de Formule 1-grid staan. Nyck de Vries maakt na een fantastisch optreden in de GP van Italië 2022 zijn fulltime racedebuut bij AlphaTauri, waar hij een volledig seizoen zal racen naast Yuki Tsunoda. De verwachtingen van de topcoureur zijn hoog. De Vries is namelijk al Formule 2- en Formule E-kampioen, maar wat kan hij doen in de koningsklasse van de autosport? Binnen de Red Bull-familie zal hij zijn eerste volledige seizoen ruim de tijd hebben om te laten zien dat hij uit het juiste racehout is gesneden.

4. Rookies (en Hulkenberg)

Met de exit van Daniel Ricciardo, Nicholas Latifi, Mick Schumacher en Sebastian Vettel zien we komend seizoen ook een paar nieuwe gezichten in de Formule 1. Naast De Vries, die dus al één GP op naam heeft, komt de zeer ervaren Nico Hulkenberg ook weer terug naar de koningsklasse. Hij zal naast Magnussen voor Haas gaan rijden. Dan hebben we nog twee rookies. De veelbelovende Oscar Piastri is afgelopen jaar binnen gehengeld door McLaren. De Australiër geldt als een groot toptalent en men heeft hoge verwachtingen van hem. Het is natuurlijk nog maar de vraag hoe hij het gaat doen in de F1 en ook nog eens naast Lando Norris. Ook Logan Sargeant is volgend jaar rookie. De Amerikaanse coureur uit de Williams-opleiding mag het naast Alex Albon proberen bij de Britse renstal.

5. GP van Nederland

Voor de derde keer op rij zien we weer een Formule 1 Grand Prix in de duinen van Zandvoort. Net zoals in de voorgaande jaren belooft het een ongelooflijk spektakel te worden. Vooral voor de Nederlandse fans die er in overvloed zijn, maar natuurlijk ook voor alle fans vanuit de hele wereld. We weten als geen ander een feestje te bouwen naast het circuit. Of het nou een training, kwalificatie of race is: het hele circuit kleurt oranje als Verstappen naar buiten rijdt en dat zal in 2023 niet anders zijn. Kan de Limburger net als in 2021 en 2022 de Grand Prix van Nederland op zijn naam schrijven? We gaan het zien.

6. Het middenveld

Achter Red Bull, Ferrari en Mercedes zal er volop gestreden worden om de punten. McLaren en Alpine zullen strijden om de positie best of the rest, maar wie kunnen daarbij aanhaken? De nieuwe regels lijken het brede middenveld dichterbij elkaar te hebben gebracht en de verwachting is dat dat alleen maar meer zal zijn als de nieuwe regels een jaartje hebben kunnen rijpen.

7. Nieuwe races op de F1-kalender

De GP van Frankrijk is van de kalender verdwenen en komend seizoen vliegt het Formule 1-circus naar twee (relatief) nieuwe locaties. Zo staat de Grand Prix van Qatar dit jaar en de negen jaren daarna op de kalender van de koningsklasse. Het is niet de eerste keer dat we er racen: in 2021 werd er al een keer gereden op het Losail International Circuit. Ook zien we een gloednieuw circuit verschijnen op de kalender. Het wordt een race vol glitter en glamour in Las Vegas, de Amerikaanse gokstad. Een circuit hebben ze hier niet, maar de coureurs gaan scheuren over de welbekende Vegas Strip, om de vele casino's en hotels heen.

8. Zes sprintraces

Last but not least hebben we nog een zestal extra evenementen om naar uit te kijken. Twee F1-seizoenen is er geëxperimenteerd met drie sprintraces per jaar, maar dat wordt dit jaar opgeschaald naar zes sprintraces. De fans krijgen een training minder en een minirace extra in de weekenden waar een sprintrace aan is toegewezen. De Formule 1 heeft geleerd van de eerste twee jaren, waarin duidelijk werd dat het heel erg circuitafhankelijk is waar een leuke sprintrace gehouden kan worden. Dat bleek in Brazilië zo te zijn, maar bijvoorbeeld in Monza niet. Er zijn een aantal locaties met inhaalmogelijkheden gekozen: Bakoe, Oostenrijk, België, de Verenigde Staten (COTA) en Qatar zullen een sprintrace hosten naast de sprint op Interlagos.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"