Alexander Albon werd op 23 maart 1996 geboren in Londen, Engeland. Vanwege de Thaise roots van zijn moeder koos hij er echter voor om onder de vlag van Thailand te racen. Nigel Albon, de vader van Alexander, is een Engelse racecoureur, maar in tegenstelling tot zijn zoon wist hij het nooit ver te schoppen.
Toch wist hij Albon junior aan te moedigen om op acht-jarige leeftijd in een kart te stappen. Al snel werd duidelijk dat de jonge Alexander over indrukwekkende racegenen bezat. Tussen 2006 en 2011 finishte de Thai in elk kampioenschap waarin hij meedeed in de top drie en won hij verschillende Engelse en Europese titels.
In 2012 maakte hij de overstap naar de single seaters, waar hij het als Red Bull-junior onder andere tegen verschillende van zijn huidige Formule 1-collega's opnam. Aan het einde van 2012 werd hij door Red Bull al naar de deur verwezen, maar dat betekende zeker niet het einde van zijn race-ambities. In 2014 werd hij namelijk knap derde in het Formula Renault 2.0 Eurocup-kampioenschap en in 2016 eindigde hij achter Charles Leclerc als tweede in het GP3-kampioenschap.
Door toedoen van zijn sterke prestaties in de GP3 (de huidige Formule 3-klasse) wist Albon een stoeltje te bemachtigen in de Formule 2, waar hij vorig seizoen veel indruk maakte. Hij won in 2018 namelijk vier races, stond zeven keer op het podium, bemachtigde driemaal de poleposition en eindigde achter George Russell en Lando Norris als derde in het Formule 2-kampioenschap.
Nadat Pierre Gasly afgelopen seizoen van Toro Rosso naar Red Bull werd gehaald, kwam Albon na zes jaar opnieuw op de radar van Helmut Marko en Red Bull. De coureur ontbond een al getekend Formule E-contract en streek neer bij Toro Rosso. Daar wist hij klaarblijkelijk de staff van Red Bull zo te overtuigen, dat hij na twaalf races de tegenvallende Gasly mag vervangen.
Tekst gaat verder onder de tabel
Albons weg naar de Formule 1
Jaar | Kampioenschap | Eindpositie |
---|---|---|
2012 | Europacup Formule Renault 2.0 | 38e |
2012 | Formule Renault 2.0 Alps | 17e |
2013 | Europacup Formule Renault 2.0 | 16e |
2013 | Formule Renault 2.0 NEC | 22e |
2014 | Europacup Formule Renault 2.0 | 3e |
2014 | Formule Renault 2.0 NEC | 17e |
2015 | FIA Formule 3 European Championship | 7e |
2016 | GP3-Series | 2e |
2017 | Formule 2 | 10e |
2018 | Formule 2 | 3e |
De eerste twaalf Formule 1-races van Albon
Waar heeft Alexander Albon zijn promotie naar Red Bull aan te danken? Is dat op basis van zijn eigen prestaties, of heeft de onkunde van Pierre Gasly ervoor gezorgd dat de Thai al na slechts twaalf (!) Formule 1-races de overstap kon maken naar het Oostenrijkse topteam?
De cijfers van de inmiddels ex-Toro Rosso-coureur zijn niet per se indrukwekkend, maar ook zeker niet tegenvallend. Al in zijn tweede Formule 1-GP wist hij punten te scoren en in zijn derde race, in China, finishte hij op knappe wijze als tiende, nadat hij vanuit de pitstraat was gestart.
Het hoogtepunt van zijn periode bij Toro Rosso was de zesde plaats tijdens de knotsgekke Grand Prix van Duitsland. Het seizoen van Albon is tot nu toe echter absoluut niet vlekkeloos verlopen. Tijdens zijn allereerste trainingssessie in Australië crashte hij meteen hard en ook in China schreef hij tijdens een vrije training zijn bolide af. Tijdens het Grand Prix-weekend in Hongarije vloog hij wederom gedurende een vrije training in de muur, nadat hij een fout maakte en met een wiel op het gras reed.
Na twaalf races staat Alexander Albon op een vijftiende positie in het kampioenschap, met elf punten minder dan Daniil Kvyat, die dankzij zijn podiumplaats in Duitsland goede zaken deed. Het duo hield elkaar in de eerste twaalf GP-weekenden goed in balans. De vraag daarbij is wel wat Red Bull kan verwachten van een rookie, die bij het topteam voor de leeuwen wordt gegooid.
Albons eerste seizoenshelft
Races | 12 |
Beste finishpositie | 6e |
Beste kwalificatiepositie | 9e |
Top tien-finishes | 5 |
DNF's | 1 |
WK-Punten | 16 |
Positie WK | 15e |
Meest gelezen
In dit artikel
Albon naar Red Bull RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!