Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Alfa Romeo Racing

Alfa Romeo hakt in juli de knoop door over haar toekomst in de Formule 1

Valtteri Bottas geniet dit jaar van zijn overstap naar Alfa Romeo. De voormalig Mercedes-coureur presteert geweldig dit F1-seizoen, waarin hij wekelijks strijd om de punten. Toch is het nog niet zeker dat Alfa Romeo als sponsor in de Formule 1 aanwezig zal blijven.

Bottas Magnussen Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Alfa Romeo maakt een geweldige start van het F1-seizoen mee. Het team behaalde inmiddels al 25 punten en staat daarmee op een keurige vijfde plaats in de strijd om het conctructeurskampioenschap. Het Italiaanse automerk is als sponsor verbonden aan het Formule 1-team van Sauber, maar ondanks de goede prestaties van het team dit seizoen, is het nog niet zeker dat Alfa Romeo verder zal gaan met de sponsoring in de F1.

Dat liet Alfa Romeo CEO Jean-Philippe Imparato weten in gesprek met onder andere RacingNews365. De CEO gaf aan eerst een evaluatie te willen maken van de huidige sponsordeal met de Sauber Group. "We willen de beslissing over de verlenging van de sponsordeal in juli van dit jaar maken. Het is namelijk een proces: je moet alle informatie verzamelen en dan een beslissing namen. Daarom ga ik er vanuit dat we in juli 2022 een beslissing kunnen nemen over de sponsoring van Sauber in de Formule 1."

"Allereerst zijn de resultaten natuurlijk belangrijk, dus daarom willen we eerst wat races bekijken om dat te kunnen beoordelen. Het tweede punt is de 'return of investment', die we gaan analyseren gedurende het seizoen. Dat is eigenlijk hetzelfde wat ik ook vorig jaar al heb gezegd. Natuurlijk zijn we serieus met onze sponsoring en daarom zullen we in juli van dit jaar al een beslissing nemen in overleg met onze collega's", aldus Imparato, die daarnaast nog wilde verduidelijken dat hij veel vertrouwen heeft in de teambaas van Alfa Romeo, Frederic Vasseur.

"Het is een simpel proces, dat weten we allemaal", refereert Imparato naar de afweging om verder te gaan als sponsor van het F1-team. "Binnen het team is er één persoon die het team leidt en dat is Frederic Vasseur. Wij zullen vervolgens de resultaten en de 'return of investment' meten."

			© Alfa Romeo
	© Alfa Romeo

In de door RacingNews365 bijgewoonde mediasessie sprak ook CEO van autofabrikant Stellantis, Carlos Tavares, zich uit over de toekomst van Stellantis in de Formule 1. Op dit moment is de groep alleen met het merk Alfa Romeo actief in de Formule 1 en dat heeft een reden. "Ik zie op dit moment geen mogelijkheid om met een ander merk uit de Stellantis groep aanwezig te zijn in de Formule 1. We zijn actief met Alfa Romeo in de Formule 1 en dat is omdat dat merk het grootste merk in de groep is. Het is een perfect merk in de Stellantis groep om mee actief te zijn in de Formule 1. Zeg natuurlijk nooit nooit, maar puur rationeel gezien is het voor ons de beste beslissing om alleen met Alfa Romeo actief te zijn."

"Met Maserati hebben we daarnaast volgend jaar een luxe automerk actief in de Formule E en met DS hebben is er al een premium merk van ons aanwezig in die raceklasse. Vanwege dezelfde reden dat Alfa Romeo is verbonden aan de Formule 1 is Maserati volgend jaar aanwezig in de Formule E", aldus Tavares, die ook zijn tevredenheid wilde uiten over de stappen die de F1 in zijn geheel heeft gemaakt in de afgelopen jaren.

"De wereld is gecompliceerder aan het worden en dat geldt ook voor de autosport als een geheel. Daarom zullen we de juiste stappen moeten maken. In mijn ogen is de Formule 1 nog altijd de koningsklasse van de autosport en dus de plek om aanwezig te zijn. Zo heeft F1 een goede stap gezet met de invoering van het budgetplafond. Dat was hard nodig. Nu krijgen automerken namelijk de kans om winstgevend te zijn in de Formule 1. Er ontstaat een mogelijkheid om je investering terug te verdienen, zeker wat betreft de mediawaarde die de sport creëert."

"Er veel interesse vanuit de auto-industrie, omdat het door de budgetcap financieel interessant is om in de Formule 1 actief te zijn. We zijn zelf met verschillende merken actief in verschillende raceklassen en proberen daar per merk onze doelen te behalen. Voor ieder merk en voor iedere raceklasse zijn er andere doelen om te behalen. In de F1 zijn we met Alfa Romeo aanwezig en hebben we een positieve samenwerking met Sauber, waarbij we dit jaar op de baan mooie resultaten terugzien."

In mijn ogen is de Formule 1 nog altijd de koningsklasse van de autosport en dus de plaats om aanwezig te zijn.

- Carlos Tavares

"De wereld is gecompliceerder aan het worden en dat geldt ook voor de autosport als een geheel en daarom zullen we de juiste stappen moeten maken. In mijn ogen is de Formule 1 nog altijd de koningsklasse van de autosport en dus de plaats om aanwezig te zijn. Zo heeft de F1 een goede stap gezet door de budgetcap in te voeren, die was hard nodig. Nu krijgen automerken namelijk de kans om winstgevend te zijn in de Formule 1. Er ontstaat een 'return of investment' mogelijkheid, waarbij je zeker op mediawaarde je investering terug kunt verdienen."

"Daardoor is er veel interesse vanuit de auto-industrie, omdat het door de budgetcap financieel interessant is om in de Formule 1 actief te zijn. We zijn zelf met verschillende merken actief in verschillende raceklassen en proberen daar per merk onze doelen te behalen. Voor ieder merk en raceklasse zijn er andere doelen om te behalen. In de F1 zijn we met Alfa Romeo aanwezig en hebben we een positieve samenwerking met Sauber, waarbij we dit jaar op de baan mooie resultaten terugzien."

Toch gaat het Alfa Romeo als sponsor zijnde niet alleen om de prestaties op de baan, naast de baan moet het automerk namelijk de financiële investering terugverdienen: "Voor ons is de 'return of investment' het allerbelangrijkste en deze wordt behaald door meerdere factoren. Zo is een belangrijke factor bijvoorbeeld de mediawaarde die we behalen met onze partnership in de F1, waarmee de business van Alfa Romeo op de hele wereld kunnen vergroten. Het merk is namelijk actief in de grootste markten op de wereld, China, Noord Amerika en Europa."

"Daarom moest het merken globaal groeien en de Formule 1 is de perfecte show om wereldwijd meer bekendheid te creëren voor Alfa Romeo. Daarom hebben we er voor gekozen om actief te zijn in de Formule 1 en zorgen we voor nog meer positieve financiële resultaten voor Alfa Romeo", aldus Tavares die nog niet lijkt te overwegen om het Sauber F1-team te kopen, maar het ook niet helemaal uitsluit.

"We hebben een sterke partnership met Alfa Romeo, waarin beide partijen het beste van hun eigen naar voren brengen om succesvol te zijn als een team. We bouwen verder op die partnership en we zullen zien wat er in de toekomst gaat gebeuren. Er is veel gaande in de wereld zoals we allemaal weten, dus we zullen zien, maar voor nu zijn we vooral heel tevreden over onze partnership."

"Het is in ieder geval dat we de budgetcap hebben in de Formule 1, doordat kleinere teams daarmee voorin kunnen meestrijden, maar ook dat de return of investment veel eerder behaald kan worden. Dat zorgt ervoor dat veel automerken geïnteresseerd zullen zijn om in te stappen in de Formule 1. Het businessmodel van de F1 is namelijk door de budgetcap heel interessant geworden", spreekt Tavares nogmaals zijn vertrouwen uit in de beslissingen die zijn gemaakt door de Formule 1.

Ook interessant:

Perfecte comeback geeft Verstappen en Red Bull weer hoop

Na een ijzersterk Grand Prix-weekend in Italië ziet Max Verstappen de achterstand in het WK op leider Charles Leclerc bijna halveren. Is de regerend wereldkampioen weer helemaal terug in de strijd voor zijn tweede titel?

Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste podcast van RacingNews365.

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2022 RN365 Nieuwsdossier

2 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull