Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

'Alle partijen ontevreden' na FIA-discussie over incident Verstappen en Hamilton

Nadat de FIA oordeelde dat Max Verstappen geen straf kreeg voor zijn verdedigingsactie op Lewis Hamilton in Brazilië werd het besluit door verschillende partijen bekritiseerd. Soortgelijke incidenten werden volgens McLaren-teambaas Andreas Seidl wél bestraft. De inconsistentie leidt tot ergernis bij meerdere teams en coureurs.

Hamilton Verstappen Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Pirelli

Tijdens de Grand Prix van Brazilië werd door de FIA besloten dat het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton niet verder werd onderzocht. De Nederlander zou Hamilton volgens Mercedes van het circuit af hebben gedrukt, maar het veiligheidsorgaan van de motorsport wilde het incident niet verder onderzoeken. Andreas Seidl uit zijn ongenoegen over de situatie op Interlagos.

"Ik denk dat alle partijen over het algemeen niet tevreden zijn", zegt de McLaren-teambaas tegen onder meer RacingNews365. "Ik zou zeggen dat het niet kristalhelder is allemaal. We snappen dat elke zaak een individuele aanpak heeft, maar tegelijkertijd moet het mogelijk zijn om meer duidelijkheid te geven." Voor een soortgelijk incident in Oostenrijk kreeg Lando Norris wél een tijdstraf, tot ongenoegen van Seidl.

Teams en coureurs moeten 'FIA-handboek' krijgen

Volgens Seidl heeft Norris in de coureursbriefing gevraagd naar wat meer duidelijkheid, bijvoorbeeld of er verschil is tussen de situaties als er gravel naast het asfalt had gelegen. Uiteindelijk wil de McLaren-teambaas dat er een soort handboek wordt gemaakt zodat de coureurs kunnen lezen en begrijpen wat de aanpak van de FIA is en hoe de regels kunnen verschillen.

"Het is heel belangrijk dat we de situatie goed gaan evalueren met alle betrokken partijen", vervolgt Seidl. "Misschien moeten we wederom gaan vastleggen wat volgens verwachting toegestaan is en wat niet. Misschien is het mogelijk om vijf of zes verschillende situaties klaar te leggen voor een aantal verschillende circuit lay-outs."

Na de vrijdagbriefing in Qatar is er al het een en ander duidelijker geworden, moet Seidl toegeven. "Maar er zijn nog steeds wat vraagtekens en ik denk dat dit verduidelijkt moet gaan worden."

Ook interessant:

Verstappen moet hopen op een wonder van Red Bull en Honda

Max Verstappen gaat weliswaar als leider in het Formule 1-kampioenschap op weg naar de laatste twee races, de Nederlander zal op een klein wonder moeten hopen van Red Bull en Honda.. Zo oordelen Tom Coronel en Ruud Dimmers in de nieuwste RacingNews365-podcast.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Qatar 2021 RN365 Nieuwsdossier

23 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen