Natuurlijk weten we van het Baku City Circuit inmiddels dat het gekenmerkt wordt door lange rechte stukken en tal van negentig graden-bochten. De exacte cijfers die grotendeels bepalend zijn voor de juiste strategie zetten we hieronder uiteen.
GP Azerbeidzjan in cijfers
Lengte circuit | 6.003 meter |
Aantal ronden | 51 |
Aantal bochten | 12 linker, 8 rechter |
Afstand naar eerste bocht | 120 meter |
Percentage circuit volgas | 61 procent |
Aantal keren schakelen per ronde | 64 |
Benzineverbruik | Hoog |
Topsnelheid (zonder slipstream of DRS) | 337 kilometer per uur |
DRS-zones | Twee |
Aantal inhaalacties 2018 (zonder DRS) | 25 |
Aantal inhaalcties 2018 (met DRS) | 20 |
Kans op safety car | 67 procent (2/3 verreden Grands Prix) |
Doorrijdtijd pitstraat (80 km/u) | 14.5 seconden |
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Azerbeidzjan de drie middelharde compounds mee, te weten de C2, C3 en C4. De keuze is een logische, aangezien de Italiaanse bandenfabrikant het circuit aanmerkt als gemiddeld belastend voor de banden. De grip zal gedurende het weekend echter fors toenemen, aangezien het een stratencircuit betreft en de grip aan het begin van het weekend dus vrijwel nihil is.
Van de drie topteams maakt Red Bull voor Max Verstappen en Pierre Gasly de meest agressieve keuze qua banden. Ze nemen één setje van de zachte banden meer mee naar Bakoe dan Mercedes en Ferrari.
Tekst gaat verder onder foto.
Dit seizoen heeft men nog niet zo dicht bij het vasteland van Europa een Grand Prix verreden. Dat gegeven vertaalt zich in een starttijd van 14:10 uur Nederlandse tijd, dan hebben we het natuurlijk over de race op zondag. Het volledige tijdschema check je in de tabel hieronder.
Tijdschema Formule 1 Grand Prix Azerbeidzjan
Datum | Sessie | Tijd |
---|---|---|
Vrijdag 26 april | Eerste vrije training | 11:00 - 12:30 uur |
Vrijdag 26 april | Tweede vrije training | 15:00 - 16:30 uur |
Zaterdag 27 april | Derde vrije training | 12:00 - 13:00 uur |
Zaterdag 27 april | Kwalificatie | 15:00 - 16:00 uur |
Zondag 28 april | Race | 14:10 uur |
Meest gelezen
In dit artikel