De vraag 'wat als?' is er een die dit jaar herhaaldelijk is gesteld als het over Max Verstappen ging. Wat als hij niet was gebotst met Lewis Hamilton? Wat als hij niet tegen Sebastian Vettel aan was gereden en wat als hij in Monaco niet de muur had geraakt?
Het Duitse Auto, Motor und Sport stelde zichzelf diezelfde vraag en waagde zich aan een uitgebreide analyse. Daarbij keken ze niet alleen naar de posities van Max Verstappen, maar uiteraard ook naar het effect die de acties van Verstappen hadden op de races van zijn concurrenten. Zo had Valtteri Bottas veel meer punten gescoord als hij in China niet naar binnen was gegaan tijdens de safety car na de touche van Verstappen met Vettel.
De Duitse publicatie ging bij de herberekening van de kampioenschapsstand uit van de volgende uitslagen van Max Verstappen:
GP Australië: 4e i.p.v. 6e
GP Bahrein: 4e i.p.v. 9e
GP China: 1e i.p.v. 5e
GP Azerbeidzjan: 5e i.p.v. 17e
GP Spanje: Geen grote fouten gemaakt
GP Monaco: 2e i.p.v. 9e
Als Max Verstappen alle races op bovengenoemde posities was gefinisht, had hij nu derde gestaan in de stand met uitzicht op kampioenschapsleider Sebastian Vettel.
De stand zonder fouten van Max Verstappen volgens Auto, Motor und Sport.
Coureur | Aantal gecorrigeerde punten | Aantal feitelijke punten | Verschil |
---|---|---|---|
1. Sebastian Vettel | 107 | 96 | +11 |
2. Lewis Hamilton | 95 | 110 | -15 |
3. Max Verstappen | 90 | 35 | +55 |
4. Valtteri Bottas | 88 | 68 | +20 |
5. Daniel Ricciardo | 73 | 72 | -1 |
6. Kimi Raikkonen | 45 | 60 | -15 |
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel