De vele lange rechte stukken van het circuit van Monza, afgewisseld met de kenmerkende chicanes, vragen om optimale efficiëntie van de auto', zelfs als dat ten koste gaat van downforce. Het is dan ook gebruikelijk om de wagens uit te rusten met vleugels met extreem 'vlakke' vleugelelementen ten behoeve van de maximale snelheid op rechte stukken. Elk team volgt die filosofie, maar de door Red Bull gekozen oplossing is zonder meer interessant. Zoals bekend onderscheidt de wagen van het team uit Milton Keynes zich op het vlak van aerodynamische efficiëntie ten opzichte van de rivaliserende wagens. De oplossing die voor dit weekend werd gekozen is dan ook opvallend, want het wijst erop dat niets aan het toeval werd overgelaten door de ingenieurs die onder de directe supervisie staan van Adrian Newey en Pierre Wache. In het bijzonder werd de achterste rand van de achtervleugel in een halve maan uitgesneden volgens dezelfde methode die door Mercedes in Saoedi-Arabië werd toegepast. Op die manier wordt de luchtweerstand van de gesloten vleugelklep aanzienlijk verminderd, maar ook de doeltreffendheid van het DRS-systeem, die op dit circuit een marginale functie vervult.
Doet Ferrari een stap terug?
De door Red Bull bestudeerde oplossing wordt gerechtvaardigd door de vrees dat de efficiëntie van de RB18, in de configuratie die eerst in Bakoe en daarna in Spa te zien was, geen garantie zou bieden voor geslaagde inhaalacties op bijvoorbeeld Ferrari, zoals op het circuit van Bakoe al duidelijk werd. Ondanks de opvallende voorsprong op de rode auto's vreest Red Bull de prestaties van de Ferrari-krachtbron, voorzien van het geüpdatete hybridesysteem, zoals geïntroduceerd in Spa. Tot nu toe werd de winst daarvan gemaskeerd door aerodynamische problemen in België en Nederland. Op dat vlak komt Ferrari naar Monza met een lage dowforce-achtervleugel (alleen getest in VT2 in Spa) met een bijna recht hoofdprofiel en een vlakkere ligging. Belangrijk is de bevestiging door Mattia Binotto van een vergelijkende test in de vrije training van vandaag, tussen de laatste versie van de vloer die in gebruik is genomen vanaf de Franse GP en de eerdere versie. Dit om na te gaan welke vloer beter is voor het opwarmen van de banden en het tegengaan van de slijtage. Misschien is het een stap terug in de ontwikkelingen, maar mogelijk herstelt het wel de optimale balans van de F1-75 die vanaf Paul Ricard ontbreekt, aangezien ook de coureurs (zoals Binotto onlangs naar verluidt toegaf) het gedrag van de auto niet zo goed en voorspelbaar vonden sinds de Franse GP.
Meest gelezen