In een poging het gewicht van de Formule 1-auto's in 2026 terug te dringen, gaat men vanaf dat jaar rijden met fractioneel kleinere banden. De voorbanden worden 25mm smaller en 10 tot 15mm minder hoog, terwijl de achterwielen 30mm smaller worden en dezelfde hoogte houden als de voorwielen. De diameter van de 18-ich velgen blijft wel hetzelfde.
De nieuwe banden zagen op het circuit van Barcelona het levenslicht voor een belangrijke eerste praktijktest. Aston Martin werkte mee aan de test en zette een aangepaste bolide uit 2023 daarvoor in. Immers, de auto's an sich gaan per 2026 ook flink op de schop en dus is een aangepaste auto, een zogenaamde mule-car, noodzakelijk om de parameters zoveel mogelijk aan te sluiten bij die van 2026.
Testcoureur Felipe Drugovich reed niet minder dan 670 kilometer, wat gelijk staat aan ruim meer dan twee volledige raceafstanden. Later zullen meer tests volgen, waarbij steeds andere teams worden ingeschakeld om de test met aangepaste bolides uit te voeren.
Ook interessant:
De Grand Prix van Azerbeidzjan leverde weer genoeg gespreksstof op. Het ging veelvuldig over Max Verstappen, die na een frustrerend en machteloos weekend als vijfde over de streep kwam. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers én Rudy van Buren bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!