De verwachtingen van de buitenwacht waren voorafgaand aan het seizoen niet hoog als het om Aston Martin ging. Het team eindigde in 2022 op de zevende plek bij de constructeurs, met twee keer een zesde plek (Sebastian Vettel) als beste resultaat. Hoe anders verging het in 2023. Nieuwkomer Fernando Alonso stond in de eerste acht races liefst zes keer op het podium. Achter de Red Bulls van Max Verstappen en Sergio Perez presteerde hij het beste.
Halverwege het seizoen daalden de prestaties wat, minus een tweede plek in Zandvoort voor Alonso, maar richting het einde presteerden Alonso en teamgenoot Lance Stroll weer naar behoren. Teambaas Mike Krack kan dan ook tevreden terugkijken op een memorabel seizoen voor zijn team. "De eerste zes races waren ongelooflijk, maar ik wist dat er moeilijke momenten zouden volgen. We waren realistisch en probeerden de verwachtingen te managen. De concurrentie in de F1 is hevig; hele goede teams die het seizoen niet zo goed begonnen zouden onvermijdelijk hun problemen te boven komen en het gevecht met ons aangaan. We wisten dat het moeilijker zou worden", geeft Krack aan op de eigen website van het team.
De Luxemburger erkent dat het team na de eerste acht races een dip kende. "Voor mij was die periode uitdagend omdat je moet begrijpen wat er gebeurt. Je moet uitzoomen en naar het grotere plaatje kijken. Gaan anderen er enorm op vooruit? Gaan wij niet genoeg vooruit? Je moet eerlijk zijn in je beoordelingen, jezelf lastige vragen stellen, tot inzichten komen en er dan voor zorgen dat iedereen in het team de situatie ook begrijpt, bij elkaar blijft en er doorheen werkt."
Anderen bekeken ook:
Concurrentie zit niet stil
In Brazilië reed Alonso nogmaals naar het podium en ook Stroll vond de weg omhoog met twee vijfde plaatsen. Het zijn tekenen dat Aston Martin de wagen weer helemaal onder controle had. "Tegen het einde van het seizoen begrepen we de auto beter, maar het zou verkeerd zijn om te zeggen dat we absoluut alles van de AMR23 begrepen. We begrepen heel veel, we weten wat we willen doen voor 2024 en welke richting we op moeten met de auto van volgend jaar. Dat betekent echter niet per se dat we volgend jaar bij de seizoensopener in Bahrein om de zege gaan strijden."
De reden dat Krack dit zegt, is niet om zich in te dekken. Hij ziet namelijk dat de concurrentie ook niet stilzit. "We moeten het opnemen tegen geduchte concurrenten en het grote vraagteken in de winter is altijd wat voor werk andere teams hebben gedaan. Je vraagt je altijd af: "Hebben we genoeg gedaan?" Wat er ook gebeurt, het resulteert altijd in dezelfde vicieuze cirkel: als de auto's de baan op gaan en we hebben niet genoeg gedaan, dan moeten we hard werken aan verbetering. Hebben we wel genoeg gedaan, dan moeten we hard werken om nog beter te worden. Dat is het enige werkende recept in de Formule 1."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!