Een marathonetappe van 48 uur, ga er maar aan staan. De deelnemers rijden verdeeld over twee dagen een lus rond Shubaytah en moesten op donderdag om 14:00 uur Nederlandse tijd verplicht stoppen bij het eerstvolgende bivak. Onderweg zijn er, midden in de woestijn, namelijk zeven kleine bivakjes opgetuigd waar de deelnemers kunnen overnachten. De organisatie beloofde zo eigenlijk al een knotsgekke etappe in The Empty Quarter. Extra probleem voor de auto's: de motoren reden een andere route en lieten zo geen sporen achter waar zij dankbaar gebruik van zouden kunnen maken.
Nasser Al-Attiyah beet de spits af als etappewinnaar en al snel bleek dat de lastige navigatie voor tijdsverlies zorgde. De Qatarees verloor bij het eerste waypoint al veel tijd en zou uiteindelijk meer dan twintig minuten moeten toegeven. Dat is echter heel weinig als je het lot van klassementsleider Yazeed Al-Rajhi bekijkt. De man uit Saoedi-Arabië crashte ontzettend hard na 51 kilometer en werd zo de eerste en tevens belangrijkste uitvaller van de dag.
De Audi-coureurs Carlos Sainz, Stephane Peterhansel en Mattias Ekstrom speelden juist tactische spelletjes voor de marathonetappe, verloren op woensdag expres tijd en mochten verder in het veld starten. Zij profiteerden in de openingsfase optimaal van de uitvalbeurt van Al-Rajhi én de sporen van Al-Attiyah. Het drietal stond constant in de top vijf, tot kilometer 225.
Anderen bekeken ook:
Grote problemen voor Peterhansel
Daar ging het fout voor Peterhansel, die met mechanische problemen stilviel. De Fransman verloor ongeveer twee uur en kan een vijftiende eindzege uit zijn hoofd zetten. De betrouwbaarheid van de elektrisch aangedreven Audi liet (weer) te wensen over. Dat gold niet voor Sainz en Ekstrom, want zij bleven maar vlammen en reden na vijfenhalf uur al bij het vierde bivak. Sebastien Loeb, nog een man die expres tijd verloor in de vijfde etappe, bleef nog het beste bij.
Peterhansel vervolgde zijn weg, maar vertelde tegen de organisatie dat hij een uitvalbeurt vreest. "We hadden een lekke band, waarna het hydraulische kriksysteem begon te haperen. We hebben geen handkrik, dus we weten niet hoe we het wiel moeten verwisselen. Door de schade aan het hydraulische systeem ben ik de stuurbekrachtiging kwijt en weet ik niet hoe we de etappe moeten finishen."
Om 16:00 uur plaatselijke tijd moesten de deelnemers dus stoppen en op dat moment werd goed duidelijk wat voor bizar slagveld het is geweest. Sainz en Loeb besloten eerder te stoppen bij het vierde bivak, terwijl Ekstrom, Al-Attiyah en Guerlain Chicherit wél doorreden naar het vijfde bivak. Ekstrom is daar negentien minuten sneller dan zijn Qatarese concurrent. Sainz staat virtueel aan de leiding van de etappe en het klassement, afgaande op de tijden bij het vierde bivak. Vrijdag om 07:00 uur mogen de deelnemers hun weg richting Shubaytah vervolgen.
Bekijk hieronder het voorlopige klassement, gebaseerd op de tussentijden bij het vierde bivak. De meeste toppers zijn daar gepasseerd, waardoor de tijden redelijk representatief zijn.
Virtueel klassement bij het vierde bivak (auto's)
# | Coureur | Team | Tijdsverschillen |
---|---|---|---|
1. | Carlos Sainz | Audi | 22:57:35 |
2. | Mattias Ekstrom | Audi | +15:58 |
3. | Nasser Al-Attiyah | Prodrive Hunter | +21:41 |
4. | Sebastien Loeb | Prodrive Hunter | +36:51 |
5. | Lucas Moraes | Toyota Gazoo | +1:02:36 |
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Dakar Rally 2024 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!