Er was van tevoren al veel vrees voor de zesde etappe. De organisatie had iets nieuws verzonnen en kwam met een proef van twee dagen. Op de eerste dag moesten de deelnemers om 14:00 uur Nederlandse tijd verplicht stoppen bij één van de zeven primitieve bivakjes. Daar kon men overnachten, maar het bleek al een helse uitdaging om de bivakken te bereiken. Het werd een slagveld, ook bij de trucks.
Leider Janus van Kasteren was één van de truckers die het ongelofelijk lastig had. De Nederlander verdedigde een voorsprong van 22 minuten op Martin Macik, die vol de aanval opende. Van Kasteren verloor al zes minuten bij het eerste waypoint en raakte aan het einde van de eerste dag zelfs virtueel de leiding kwijt. Zijn achterstand op Macik bedroeg meer dan 40(!) minuten, al was hij wel de nummer drie op de proef. Macik moest bij de eerste doorkomsten Mitchel van den Brink nog voor zich dulden, maar sloeg op de lastigste stukken hard toe.
Veel Nederlanders zaten zwaar in de penarie. Martin van den Brink kwam met een uur achterstand door bij het eerste waypoint, Anja van Loon en William de Groot zelfs met drie uur. Pascal de Baar, de nummer vier van het algemeen klassement, is op het moment van schrijven nog niet bij het eerste waypoint. De Tatra-coureur lijkt grote problemen te hebben.
Macik en Van den Brink reden als enigen door naar het derde bivak. Van Kasteren, de sterk presterende Vick Versteijnen en Ales Loprais moesten stoppen bij het tweede bivak.
Bekijk hieronder het voorlopige klassement, gebaseerd op de tussentijden bij het tweede bivak. De meeste toppers zijn daar gepasseerd, waardoor de tijden redelijk representatief zijn.
Virtueel klassement bij het tweede bivak (trucks)
# | Coureur | Team | Tijdsverschillen |
---|---|---|---|
1. | Martin Macik | MM Technology | 25:07:24 |
2. | Janus van Kasteren | Team de Rooy | +19:10 |
3. | Ales Loprais | Loprais Praga | +43:40 |
4. | Mitchel van den Brink | Eurol Rallysport | +58:54 |
Meest gelezen
In dit artikel
Dakar Rally 2024 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!