Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Band Ocon ontplofte bijna: "Een ronde langer en hij was lek"

Esteban Ocon wist de Grand Prix van Turkije als tiende te finishen. De Alpine-coureur maakte gedurende de race geen pitstop en dat leverde hem uiteindelijk één punt op. Maar de race had voor Ocon geen ronde langer moeten duren.

Esteban Ocon had wat goed te maken tijdens de Grand Prix van Turkije. De Fransman startte de race als twaalfde na een tegenvallende kwalificatie terwijl teamgenoot Fernando Alonso vanaf de vijfde plek mocht beginnen. Ocon besloot lang door te rijden op zijn intermediates en uiteindelijk zelfs om geen pitstop te maken. Al heeft de coureur wel met zijn team besproken of één pitstop niet verstandig was. "Toen ik aan het vechten was met Seb (Vettel, red.), waren we aan het overleggen: Moeten we stoppen of zullen we doorgaan?", zei Ocon tegenover onder andere RacingNews365 na afloop van de Turkse Grand Prix. "Op dat moment was de snelheid heel goed, de banden waren in goede staat en ik zei: laten we doorgaan. Laten we het risico nemen zien wat het ons oplevert. Op het einde leverde het ons een kleine beloning op, namelijk één punt", zei Ocon opgelucht na afloop van de race. De race duurde voor de Fransman wel precies lang genoeg. Eén ronde langer en Ocon had kunnen fluiten naar dat ene punt. "Aan het einde vroegen we ons wel af of de voorbanden het zou uithouden tot het einde van de race. Ze waren best beschadigd en we konden de binnenkant van de band bijna zien. Nog één ronde en ik had een lekke band gehad. En nog twee bochten en dan had Giovinazzi mij ingehaald. Het was dus een risico, maar uiteindelijk wel waard om te nemen", blikt de Fransman terug. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

CU2qdUlNl2y

Dit bericht op Instagram bekijken Een bericht gedeeld door Esteban Ocon®🇫🇷 (@estebanocon)

De Alpine-coureur had tijdens de Grand Prix tijd om na te denken en bedacht de nul-stop-strategie met de race uit 2020 in het achterhoofd. "De hele race dacht ik: 'dit is wat we moeten doen'. Omdat we goede kennis hadden van vorig jaar. Het werd op het einde wel droger, maar de condities waren vergelijkbaar. Vorig jaar reed ik de hele race op één set omdat ik een incident had in de eerste ronde. Dus dit jaar wilde ik hetzelfde proberen om te kijken of het zou werken." Uiteindelijk pakte het dus goed uit voor de Fransman, al laat zijn geheugen hem toch een beetje in de steek. Vorig jaar dook de Alpine-coureur na een aanvaring in de openingsronde de pits in voor nieuwe regenbanden. Daar reed hij negen ronden op voordat hij switchte naar de intermediates om daar de laatste 47 rondjes de race op uit te rijden.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'