Een kwart van het seizoen zit er al op. Max Verstappen staat fier bovenaan het klassement, maar de voorsprong op Lewis Hamilton is verwaarloosbaar. De Nederlander veroverde de leiding aan het einde van de vijfde race, toen hij in Monaco foutloos naar de overwinning reed. We hebben de afgelopen weken een aantal heerlijke gevechten gezien tussen Hamilton en Verstappen. Beide coureurs, maar ook hun teambazen lieten zo nu en dan ontvallen dat de concurrent fouten maakte en dat ze daardoor een race hadden kunnen winnen of een poleposition hadden kunnen veroveren. Welke coureur maakt er nou echt de grootste fouten? We maken de balans op.
GP Bahrein
Het seizoen werd afgetrapt in Sakhir en daar werd de toon meteen gezet. Max Verstappen veroverde soeverein de poleposition, maar werd in de race in eerste instantie op strategie afgetroefd door Mercedes en Hamilton. Aan het einde van de rit kwam hij aan de staart van de Brit en haalde hij hem in, maar hij moest de plek al snel weer teruggeven omdat hij buiten de lijnen had gekleurd in bocht vier. Het was een bijzonder geval, want Hamilton deed dat het gehele eerste deel van de race ook, maar won daar geen op die momenten positie mee. Het was een klein foutje van de Nederlander, die te maken kreeg met overstuur en daardoor net buiten de lijnen Hamilton inhaalde. Uiteindelijk kostte het hem waarschijnlijk de overwinning. Een klein foutje dus, waardoor Verstappen een klein aantal punten misliep.
GP van Emilia Romagna
Drie weken later ging het Formule 1-circus verder in Italië, waar er op Imola werd geracet. Wederom kruisten Max en Lewis de degens. De Brit veroverde de poleposition na een klein foutje van Verstappen in zijn snelste ronde tijdens de kwalificatie, maar daar stelde Hamilton in de race een blunder van je welste tegenover. Halverwege de Grand Prix van Emilia-Romagna week hij op zijn droogweerbanden van de racelijn af om een achterblijver in te halen. Op het nog natte deel van de baan had hij echter geen grip en dus kwam hij in het grind. Hij verloor zeeën aan tijd en hij leek een goede klassering te kunnen vergeten, maar door een rode vlag na de crash van Bottas en Russell kwam hij toch nog terug in de race en werd hij tweede.
GP van Portugal
Mercedes had weliswaar de betere auto in Portugal, maar superieur waren ze niet. Het gaf Max Verstappen de kans om de poleposition te veroveren, maar door een foutje in de kwalificatie werd zijn ronde - die goed genoeg was voor de pole - afgepakt. Hij ging wijd in bocht vier en dus moest hij het uiteindelijk doen met de derde startplek. In de race was het Hamilton die de eerste fout maakte, door bij de herstart na de safety car niet wakker te zijn. Verstappen kon hem daardoor inhalen, maar niet veel later maakte de Nederlander zelf een foutje in de achtervolging op Valtteri Bottas. Daardoor kwam Hamilton weer langszij. In zijn RB16B was Verstappen vervolgens niet opgewassen tegen de Mercedes van de Brit. Toch kreeg hij nog de kans om een extra punt te scoren voor de snelste raceronde. Ook die werd echter afgepakt nadat hij het wel degelijk had geflikt, omdat hij de track limits overschreed. Wederom een minimaal foutje dus.
Spaanse Grand Prix
In de kwalificatie zat het in Spanje weer dicht op elkaar. Hamilton pakte op het nippertje de poleposition, maar werd in de openingsronde van de race afgetroefd door de slagvaardigere Verstappen. Het was echter duidelijk dat Hamilton de snelste auto had en op strategie ging hij de Red Bull aan het einde van de race op versere banden voorbij. Beide coureurs deden dit weekend eigenlijk helemaal niets mis.
GP van Monaco
Grote fouten werden er door de twee kemphanen in de straten van Monte Carlo niet gemaakt, maar Lewis Hamilton was het hele weekend niet in vorm. Hij wist niet alles uit zijn bolide te persen, terwijl dat teamgenoot Bottas wel lukte. Wel ging Mercedes de mist in met de strategie van de zevenvoudig kampioen, waardoor hij een aantal plekken en dure WK-punten in rook op zag gaan.
GP van Azerbeidzjan
Verstappen ging twee weken geleden de fout in tijdens de vrije training, op een moment waarop het nergens om ging. Hij belandde in de muur en beschadigde de voorkant van zijn auto. Het had echter geen grote gevolgen voor het vervolg van het raceweekend en hij zou de race uiteindelijk starten vanaf de derde plek. Hij was soeverein tijdens de race, ging Leclerc en Hamilton voorbij en leidde de race zonder problemen. Totdat zijn band klapte en zijn race in duigen viel. Hij leek kostbare punten te gaan verliezen aan Hamilton, die nog geen grote fouten had gemaakt. Met nog twee ronden te gaan ging het bij de herstart echter helemaal mis voor de Brit, die een knopje op zijn stuur aanraakte waardoor hij rechtdoor schoot en een zekere tweede plaats en misschien zelfs overwinning zo door het putje spoelde.
Wie maakt de meeste fouten?
Na zes Grand Prix zit er in de tussenstand slechts vier punten verschil tussen Verstappen en Hamilton, in het voordeel van de Red Bull-coureur. De Limburger maakte de afgelopen maanden eigenlijk alleen kleine foutjes, maar vaak wel op semi-belangrijke momenten. Omdat het echter kleine foutjes waren, was de schade beperkt en kon hij al snel weer terugslaan. Bovendien lijken de fouten meer voort te komen uit het feit dat hij het absolute maximale uit zijn bolide probeert te persen in de strijd met Mercedes. Hamilton maakte misschien iets minder fouten, maar zijn gemaakte fouten waren wel aanzienlijk groter en hadden verregaande gevolgen. De druk lijkt dus wel degelijk op de schouders van de kampioen te liggen. Tegelijkertijd had hij het geluk meer dan Verstappen aan zijn zijde en zo werden zijn fouten eigenlijk niet heel hard afgestraft. In Imola hielp de rode vlag hem, terwijl hij in Bakoe ook geen punten verloor op Verstappen, want die was daarvoor al uitgevallen door een klapband waar hij niets aan kon doen. Als de regerend kampioen dit soort fouten blijft maken, dan zullen deze hem op een gegeven moment parten kunnen spelen. Verstappen echter moet die kleine, minimale momentjes ook uit zijn 'spel' weten te filteren, want op het moment dat Hamilton op zijn best gaat presteren, kunnen die kostbaar zijn.
Meest gelezen