Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Valtteri Bottas

Bottas zet zich schrap voor pijnlijke, maar noodzakelijke stap in F1-carrière

Valtteri Bottas is Formule 1-racecoureur af en gaat in 2025 aan de slag als Mercedes-reservecoureur. In een exclusief interview met RacingNews365 is hij eerlijk en open over die stap terug, al zegt hij dat met het grootste respect voor Mercedes.

Het interview met Valtteri Bottas werd gehouden vóór de officiële bekendmaking dat hij bij Mercedes aan de slag zou gaan als reservecoureur, maar in het vraaggesprek gingen beide partijen er al helemaal vanuit dat die deal er zou komen: "Het is een zeer solide optie voor mij", zo geeft hij dan nog aan, om vervolgens in alle antwoorden uit te gaan van de nieuwe situatie.

"Ik ben uiteindelijk ook vereerd met de interesse vanuit dat team. Het is ook een mooie optie omdat ik verstaan heb gekregen dat ik ook het nodige kan blijven racen (in andere klassen, red.), zodat ik scherp kan blijven."

Als we vragen of het dan geen stapje terug is, geeft de Fin eerlijk antwoord: "Soms moet je een stap terug doen om er twee vooruit te zetten. Nu is het zaak om een beeld te vormen voor de komende twee à drie jaar. Wat is de manier om een (permanent, red.) zitje in de F1 te heroveren?"

"Maar tegelijkertijd is het inderdaad een reserverol, wat neerkomt op een heleboel staand werk. Dat doe ik dan echter wel bij een geweldig merk, een grote autofabrikant. Ik heb al eerder vijf jaar deel uitgemaakt van dat team, dus ik denk echt dat dit kansen kan creëren."

Een mooie kans dus voor Bottas, maar dat neemt niet weg dat het niet altijd makkelijk zal zijn: "Het kan moeilijk worden, misschien ook wel pijnlijk. Uiteindelijk wil je natuurlijk racen, maar ik denk dat ik veel kan toevoegen aan het team met mijn ervaring. Ze hebben bijvoorbeeld ook een rookie bij het team, die misschien wat hulp nodig heeft. Ik moet mezelf bezig zien te houden en al mijn kennis delen."

Bottas wil voor zichzelf een beeld vormen van wat er binnen twee à drie jaar nog mogelijk is in de Formule 1. Natuurlijk komt dan ook de toetreding van Cadillac F1 in de Formule 1 ter sprake: "Welnu, er worden twee extra stoeltjes aan het veld toegevoegd. Dat team heeft coureurs nodig, ze hebben ervaring nodig. Dus ja, natuurlijk is dat erg interessant."

De teambaas van Cadillac is Graham Lowdon en dat is tevens de manager van Guany Zhou, Bottas' teamgenoot van de voorbije jaren: "We hebben een goede relatie met Graham. Dat zal me dus zeker niet in de weg staan. Misschien is het zelfs wel positief. Hij heeft al gezien wat ik kan en wat ik toevoeg aan een team."

Ook interessant:

Er wordt niet meer geracet, maar de Formule 1 zit nog zeker niet in haar winterslaap. Bij Red Bull gebeurde er namelijk nog genoeg rond de teamgenoot van Max Verstappen. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hebben daar een uitgesproken mening over en die hoor je in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Verstappen Jos Verstappen glashelder over 'belachelijk verzoek' aan Max