Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Martin Brundle

Brundle verafschuwt 'onacceptabel' gridstraf-systeem: "We hebben een oplossing nodig"

Nadat de vele gridstraffen die tijdens de Grand Prix van Italië werden uitgedeeld tot urenlange verwarring leidden over de definitieve startopstelling, is Martin Brundle van mening dat de het eenvoudiger moet en kan.

first lap Monza
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Martin Brundle is van mening dat het huidige gridpenalty-systeem dat de Formule 1 op het moment hanteert het imago van de sport aantast en moet worden herzien.

Voorafgaand aan de Grand Prix van Italië wisten negen coureurs al dat ze voor de race van zondag plaatsen moesten inleveren op de startgrid, waarvan de meeste hun toegestane hoeveelheid van verschillende onderdelen hadden overschreden.

Een van die coureurs was Max Verstappen, die tweede werd in de kwalificatie, maar wist dat hij vijf plaatsten naar achter moest starten omdat hij zijn vijfde motor gebruikte; er zijn er slechts drie toegestaan per seizoen.

Maar omdat drie coureurs direct achter Verstappen ook plaatsten moesten inleveren, ontstond er enkele uren verwarring terwijl de FIA overlegde of Verstappen nou als vierde of als zevende moest starten.

Brundle: "Dit is een onacceptabele situatie"

Uiteindelijk startte Verstappen inderdaad als zevende, maar het langdurige proces om de startvolgorde te bepalen was voor Brundle aanleiding om erop te wijzen dat er een simpelere aanpak nodig is.

"Met zoveel auto's die ervoor kozen, of meestal gedwongen werden, om straffen te nemen voor nieuwe onderdelen en andere overtredingen, kwam de grid voor de tweede keer in drie races in de verste verte niet overeen met de kwalificatievolgorde", schreef Brundle in zijn column voor Sky Sports.

"Dit is een onacceptabele situatie, want als de fans op het circuit verschijnen of hun TV aanzetten om naar de kwalificatie te kijken, mogen ze verwachten dat ze zien hoe de grid van de race wordt gevormd. In plaats daarvan hebben enkele uren gewacht op het moeizame en ingewikkelde proces van hoe de straffen werden opgelegd."

Zijn drive-through-penalties de oplossing?

In plaats van gridstraffen stelt Brundle een alternatieve oplossing voor om halverwege de race straffen op te leggen of om de overtredende teams financieel te straffen.

"We hebben een oplossing nodig, want dit is een slechte zaak voor de F1", aldus Brundle. "Opties zijn bijvoorbeeld om elke coureur meer motoren per seizoen te geven, een straf in de race toe te passen zoals een drive-through in de pitstraat die op een bepaald moment in de race moet worden genomen, of de teams een evenredige financiële of puntenboete te geven."

"Een gemengde startgrid kan een interessante race opleveren, waarbij de coureurs zich een weg door het veld banen, maar nog beter is het wanneer de zes auto's met een goede kans op de overwinning op de juiste startplaatsen staan."

Ook interessant:

Zo kan Verstappen wereldkampioen worden in Singapore

Max Verstappen kan op papier in Singapore al zijn tweede wereldtitel pakken. Maar wat moet daar precies voor gebeuren en op welke posities moet de concurrentie finishen? Joris Mosterdijk legt het je haarfijn uit in onderstaande video.

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!

Formule 1 GP Italië 2022 RN365 Nieuwsdossier

22 reacties

Viaplay
x
Tijdschema Afwijkend tijdschema Formule 1 GP Singapore 2022