Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
bel België
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Podcast

Coronel velt oordeel over 'straf' Hamilton: "Dat hoort natuurlijk niet te kunnen"

De straf die Lewis Hamilton kreeg na zijn aanvaring met Max Verstappen in Silverstone was volgens de mannen van de RacingNews365 Podcast terecht. Toch zetten zij wel hun vraagtekens bij de zwaarte van de straf en de inconsistente naleving van de regels.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

De wedstrijdleiding besloot om Lewis Hamilton na zijn tik op het achterwiel van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een tijdstraf van tien seconden te geven. Waar veel fans schreeuwden om diskwalificatie, vonden de mannen van de RacingNews365 Podcast de straf voor de Mercedes-coureur wel terecht. Al kan het woord 'straf' hier tussen aanhalingstekens gelezen worden, vinden zij.

"Ik snap de emotie. In plaats van dat Verstappen uitloopt naar veertig (!) punten voorsprong, heeft hij er nu nog maar acht en dat doet gewoon mega pijn", zegt Formule 1-expert Ruud Dimmers. "Jos zag zijn eigen zoon daar helemaal in de kreukels liggen en dan komt er een stuk emotie bij. Maar ik vind diskwalificeren een te hoge straf, daar moet je echt iets voor doen."

Tom Coronel is het daarmee eens. "Dit is hoe wij als Nederlanders willen denken, maar nu slaan we een beetje door. De straf is gewoon als je iemand aanraakt: tien seconden", aldus de WTCR-coureur, die zich wel afvraagt of straffen op deze manier nog wel zin heeft als een coureur in een auto als die van Mercedes de verloren tijd makkelijk weer in kan halen.

"Er is eigenlijk geen straf", meent hij. "Je kan erover discussiëren dat het misschien heftiger moet zijn, want het is natuurlijk raar dat je iemand eraf rijdt, straf krijgt en dan uiteindelijk ook nog gewoon de race wint. Dan betekent het dat de straf niet zwaar genoeg moet zijn geweest, want dat hoort natuurlijk niet te kunnen."

Dimmers sluit zich daarbij aan, maar laakt daarbij ook de inconsistentie van de FIA om niet overal altijd dezelfde straffen te hanteren. In Oostenrijk kreeg Lando Norris bijvoorbeeld vijf seconden straf toen hij Sergio Perez wijd duwde, maar in diezelfde race moest Kimi Raikkonnen twintig seconden brommen na een aanvaring met Sebastian Vettel. "Het gaat er dan meer om 'hoe meet je het nou?' Dan kan je zeggen dat het alle drie verschillende incidenten zijn, misschien wel. Maar ik vond Raikkonen in vergelijking met Hamilton en Verstappen soortgelijk", zegt hij.

Om van een echte straf te mogen spreken, had Hamilton volgens Dimmers iets als een drive-through moeten krijgen. "Je hebt die vijf en tien seconden en die mag je inlossen bij je eerste pitstop halverwege de race. Maar dan heb je nog zó veel tijd om een gat te trekken naar je concurrent waardoor je die straf eigenlijk niet draagt", meent hij. "Maar als je een drive-through krijgt, moet je die binnen drie ronden inlossen en dan val je van de eerste, tweede of derde plek helemaal terug naar de laatste plaats. Dan kost het je veel meer."

Beluister de volledige podcast van RacingNews365 hieronder:

Max Verstappen gaat zich niet tot dat niveau verlagen

De hardste crash uit de carrière van Max Verstappen, terwijl Lewis Hamilton als aanstichter maximaal profiteerde op op Silverstone met de zege aan de haal te gaan. Terwijl Verstappen nog in het ziekenhuis verbleef, vierde hij uitbundig zijn zege.

Meer dan genoeg stof tot napraten, want wie zat er nu fout? Wat de straf van Hamilton te laag? Gaat Verstappen nu revanche nemen?Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken dit alles in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.

25 reacties

    x