Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Coronel velt oordeel over 'straf' Hamilton: "Dat hoort natuurlijk niet te kunnen"

De straf die Lewis Hamilton kreeg na zijn aanvaring met Max Verstappen in Silverstone was volgens de mannen van de RacingNews365 Podcast terecht. Toch zetten zij wel hun vraagtekens bij de zwaarte van de straf en de inconsistente naleving van de regels.

De wedstrijdleiding besloot om Lewis Hamilton na zijn tik op het achterwiel van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een tijdstraf van tien seconden te geven. Waar veel fans schreeuwden om diskwalificatie, vonden de mannen van de RacingNews365 Podcast de straf voor de Mercedes-coureur wel terecht. Al kan het woord 'straf' hier tussen aanhalingstekens gelezen worden, vinden zij. "Ik snap de emotie. In plaats van dat Verstappen uitloopt naar veertig (!) punten voorsprong, heeft hij er nu nog maar acht en dat doet gewoon mega pijn", zegt Formule 1-expert Ruud Dimmers. "Jos zag zijn eigen zoon daar helemaal in de kreukels liggen en dan komt er een stuk emotie bij. Maar ik vind diskwalificeren een te hoge straf, daar moet je echt iets voor doen." Tom Coronel is het daarmee eens. "Dit is hoe wij als Nederlanders willen denken, maar nu slaan we een beetje door. De straf is gewoon als je iemand aanraakt: tien seconden", aldus de WTCR-coureur, die zich wel afvraagt of straffen op deze manier nog wel zin heeft als een coureur in een auto als die van Mercedes de verloren tijd makkelijk weer in kan halen. "Er is eigenlijk geen straf", meent hij. "Je kan erover discussiëren dat het misschien heftiger moet zijn, want het is natuurlijk raar dat je iemand eraf rijdt, straf krijgt en dan uiteindelijk ook nog gewoon de race wint. Dan betekent het dat de straf niet zwaar genoeg moet zijn geweest, want dat hoort natuurlijk niet te kunnen." Dimmers sluit zich daarbij aan, maar laakt daarbij ook de inconsistentie van de FIA om niet overal altijd dezelfde straffen te hanteren. In Oostenrijk kreeg Lando Norris bijvoorbeeld vijf seconden straf toen hij Sergio Perez wijd duwde, maar in diezelfde race moest Kimi Raikkonnen twintig seconden brommen na een aanvaring met Sebastian Vettel. "Het gaat er dan meer om 'hoe meet je het nou?' Dan kan je zeggen dat het alle drie verschillende incidenten zijn, misschien wel. Maar ik vond Raikkonen in vergelijking met Hamilton en Verstappen soortgelijk", zegt hij. Om van een echte straf te mogen spreken, had Hamilton volgens Dimmers iets als een drive-through moeten krijgen. "Je hebt die vijf en tien seconden en die mag je inlossen bij je eerste pitstop halverwege de race. Maar dan heb je nog zó veel tijd om een gat te trekken naar je concurrent waardoor je die straf eigenlijk niet draagt", meent hij. "Maar als je een drive-through krijgt, moet je die binnen drie ronden inlossen en dan val je van de eerste, tweede of derde plek helemaal terug naar de laatste plaats. Dan kost het je veel meer." Beluister de volledige podcast van RacingNews365 hieronder:

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie