De vraag was niet óf Max Verstappen zich naar voren kon werken op Spa-Francorchamps, maar tot welke positie hij zou komen. Vanaf P11 voorspelden sommigen zelfs een overwinning voor de drievoudig wereldkampioen. Zo ver kwam het niet, want Verstappen moest genoegen nemen met een vierde plek in de Belgische Ardennen.
Hoe kijken analist en autocoureur Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers aan tegen de race van de Nederlander? "Het is zeker tegenvallend, maar dat heeft te maken met het inhalen. Want hij heeft natuurlijk veel te lang vastgezeten achter Charles Leclerc", zo vertelt Coronel. "Hij zat iedere keer in de DRS, maar kon eigenlijk niet aanvallen. Hij kon de overtake niet gebruiken zoals je hem normaal krijgt. Dat viel ook heel erg tegen. Je zag gewoon dat een aantal mensen op een gegeven moment in een DRS-trein zaten en dan bleef dat continu hetzelfde. Dat is dezelfde reden dat Lewis Hamilton George Russell niet zo makkelijk kon inhalen."
Dimmers neemt het over: "Maar Tom, je vergeet wel één ding. Op een gegeven moment reed Max achter Russell, toen ze allebei voorbij waren aan Sergio Perez. En Russell liep weg. En toen dacht ik wel: okee... Ik weet nog wel dat we het jaar begonnen met een voorspelling van hoeveel races Max ging winnen. Toen ging het even wat moeilijker, daarna was het de vraag: welke circuits zijn goed voor Max? Oostenrijk, Silverstone en België. Die kunnen we allemaal opschrijven, daar gaat hij winnen. Hoeveel heeft hij er gewonnen? Hij heeft geen een van die races gewonnen", zo is de conclusie van de F1-kenner.
Anderen bekeken ook:
'Frustrerende Grand Prix'
Verstappen kreeg een gridstraf voor de Grand Prix van België, waardoor hij niet vanaf pole mocht starten, maar vanaf P11. Had de Nederlander, als hij geen penalty had gekregen, de race dan wél gewonnen? "Dan had hij hem misschien wel gewonnen. Alleen, alle basiselementen waar die Red Bull zo verdomde goed in was in de afgelopen twee jaar, die zijn allemaal weg. De rechte lijnsnelheid is helemaal weg, net als het volgen van de anderen, het insturen en het bandenmanagement. Hij kan niet harder pushen. Helmut Marko zei het ook al: als ze iets harder gaan, gaan onze banden eraan. Dat zijn allemaal dingen die je vroeger niet hebt gehoord."
Dimmers vervolgt: "Rudy van Buren zei het vorige week ook nog in de podcast: 'ze hebben een uitdaging met het insturen met een stukje onderstuur erbij. Die auto is minder dan de voorganger. Hij is wel sneller, maar hij blinkt nergens in uit op het moment. En dan is het eigenlijk weer een frustrerende Grand Prix. Dat hoor je en dat klinkt door."
Vervolgens heeft Coronel het slotwoord. "Dit is wel gaaf om te zien. Dat heeft alles te maken met het feit: als Max er iets extra's voor moet doen, komt die felle en vurige Verstappen naar boven. En dan zie je altijd een race waarvan je denkt: deze is interessant. Uiteindelijk was hij in de regen echt het rapst. Hij doet het wel en laat het zien. Tijdens zo'n race, van P11 naar P5, zo slecht was het niet. Hij kon alleen niet meer inhalen, hij kwam vast te zitten. Als hij gewoon vooraan was gestart, had hij 100 procent deze race gewonnen. Echt waar", zo sluit Coronel af.
Luister hieronder naar de gehele podcast!
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!