Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Data tonen aan: Verstappen en Red Bull mogen hoop koesteren

Een sterke start in de eerste vrije training, wat vraagtekens na de tweede vrije training in Italië. Oké, Max Verstappen kende geen vlekkeloze dag op Monza, maar mag toch hoop koesteren voor de zestiende race van het seizoen.

Verstappen FP1 Italy
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De eerste plaats in de eerste vrije training, opgevolgd door de veertiende plaats in de tweede vrije training. Voor Max Verstappen en Red Bull was het een dag van testen, testen en nog eens testen. De Nederlander probeerde verschillende dingen uit met zijn RB20, in de hoop dat hij een betere balans kon vinden dan in Zandvoort het geval was. Daar moest Verstappen in de race 22 seconden toegeven op winnaar Lando Norris.

En ondanks dat Verstappen door een foutje en crash van Kevin Magnussen geen representatieve snelle ronde reed in de tweede vrije training, kan hij tevreden terugkijken op de eerste dag in Italië. Zowel de kwalificatieruns als de longruns zagen er goed uit, al maakte Verstappen zijn rondje op softs dus niet af. Een foutje in de Parabolica was de boosdoener, maar de eerste en tweede sector zullen voor hoop zorgen. Verstappen moest na twee sectoren twee tienden toegeven op Lewis Hamilton en Lando Norris, de snelste mannen van de tweede oefensessie.

Op het oog is dat misschien nog een redelijk groot verschil, maar Helmut Marko gaf na afloop toe dat Red Bull wederom niet met het volledige motorvermogen heeft gereden. Verstappen en Sergio Perez stonden ook redelijk laag in het lijstje van topsnelheden. Op Monza maakt zoals bekend de topsnelheid een groot verschil en zo is het meteen duidelijk dat Red Bull nog een stap kan en gaat zetten. Nu nog het volledige rondje aan elkaar knopen.

Bekijk hieronder de kwalificatieruns van Hamilton, Norris en Verstappen. De Nederlander brak zijn rondje in de derde sector af.

Kwalificatieruns Hamilton, Norris en Verstappen

S1 S2 S3 Rondetijd
HAM 26.750 27.189 26.799 1:20.738
NOR 26.707 27.147 26.887 1:20.741
VER 26.823 27.269 37.891 1:31.983

Longrun

Verstappen en Red Bull zullen vooral vertrouwen uit de longrun halen. De wereldkampioen én zijn naaste concurrenten reden allemaal op mediums en leken met een vergelijkbaar brandstofniveau op pad te zijn. En waar Red Bull in Zandvoort ontzettend veel last had van bandenslijtage, reed Verstappen nu constante rondetijden die ook nog eens competitief waren. Hij kon het tempo van de McLarens, Ferrari's en Mercedessen zeer goed bijbenen, zeker in de eerste ronden.

Wel moet er een zeer opvallende en belangrijke factor benoemd worden. De coureurs hadden op het vernieuwde asfalt ontzettend veel last van graining. Wanneer een coureur last heeft van graining, brokkelen er stukjes rubber van de band af, waarna de stukjes vastplakken en de grip verdwijnt. Dat effect lijkt op het warme Monza zeer groot te zijn, want de rondetijden van Verstappen schieten omhoog vanaf het moment dat de banden beginnen in te leveren. Waar hij eerst rondetijden van 1:24.7 liet noteren, schiet dat in de eindfase omhoog naar 1:26.3.

Het is dus zaak voor Red Bull om dat onder controle te krijgen, al hadden alle teams er last van. Mercedes-teambaas Toto Wolff riep na de eerste vrije training al dat de bandenslijtage hoog lag, terwijl je bij Norris hetzelfde patroon zag ontstaan. Oké, de rondetijden van Norris schoten bijvoorbeeld niet zo hard omhoog als Verstappen, maar ook bij de McLaren-coureur leek er graining te ontstaan.

Vreemde eend in de bijt was Hamilton, die zeer constant was en in de eindfase zelfs nog 1:24.1 liet noteren. De tijd moet uitwijzen of hij met minder brandstof reed of dat Mercedes de graining onder controle heeft, maar het is duidelijk dat de Zilverpijlen er weer lekker bij zitten. Alleen Ferrari leek qua racepace het tempo niet bij te kunnen benen, dus voorlopig lijkt het op een strijd tussen Red Bull, McLaren en Mercedes uit te gaan draaien. Wie zijn banden in de beste staat houdt, heeft een goede kans op de overwinning. En Verstappen doet zeker mee.

Bekijk hieronder de longruns van Verstappen, Norris en Hamilton!

Longrun Verstappen, Norris en Hamilton

Ronde VER NOR HAM
1. 1:25.350 1:25.606 1:25.797
2. 1:25.354 1:25.605 1:26.450
3. 1:25.459 1:25.005 1:26.011
4. 1:25.019 1:24.988 1:26.415
5. 1:24.767 1:24.895 1:25.424
6. 1:24.765 1:26.263 1:25.132
7. 1:24.768 1:24.741 1:28.293
8. 1:29.144 1:26.481 1:24.536
9. 1:25.435 1:25.489 1:26.946
10. 1:26.347 1:26.056 1:24.110
11. 1:27.365 1:24.469
12. 1:26.723

Als Max Verstappen of één van je andere gekozen favoriete coureurs de GP van Azerbeidzjan wint, keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Red Bull past opnieuw auto Verstappen aan