Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Data tonen aan: Verstappen moet cruciale factor verbeteren in Monaco

Max Verstappen was zeer ontevreden na de vrijdag in Monaco. De Nederlander klaagde over het rijgedrag van RB20, maar stiekem zag het er nog niet eens zo slecht uit. Verstappen en Red Bull moeten alleen wel een cruciale factor verbeteren.

Verstappen FP2 Monaco
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De elfde en vierde plaats in de eerste en tweede vrije training voor de Grand Prix van Monaco. Max Verstappen had graag beter willen beginnen in zijn eigen achtertuin. De 26-jarige Red Bull-coureur was niet blij met de RB20 en moest in de tweede oefensessie maar liefst een halve seconde toegeven op de razendsnelle Charles Leclerc.

Hoe gek het misschien ook klinkt door de ontevreden reactie van Verstappen na afloop, er is nog niets verloren áls Red Bull de snelheid voor de kwalificatie verbetert. Daar verloor Verstappen namelijk ongelofelijk veel tijd ten opzichte van zijn naaste concurrenten. Leclerc was in de afwisselende tweede sector alleen al drie tienden sneller dan Verstappen, die op zijn beurt alle zeilen moest bijzetten om de auto uit de muur te houden. Zijn achilleshiel? Het gestuiter, met de vierde plaats als gevolg. Ook Fernando Alonso en Lewis Hamilton waren sneller.

Helmut Marko had dat ook gezien. "We verliezen helemaal niet zoveel tijd en presteerden niet zoals de anderen op motorgebied. De auto stuitert te veel, dat klopt, maar we hebben vooruitgang geboekt tussen de eerste en tweede vrije training. Alonso, Hamilton en Charles Leclerc hebben ook allemaal de motor opengeschroefd. We stonden in de tweede vrije training dichter bij Leclerc, al is hij nog steeds de favoriet."

Bekijk hieronder de kwalificatieruns van Verstappen en Leclerc. De tekst gaat daarna verder.

Kwalificatieruns VT2 Monaco: Verstappen versus Leclerc

Coureur S1 S2 S3 Rondetijd
LEC 18.713 33.699 18.866 1:11.278
VER 18.758 34.010 19.045 1:11.813
Verschil +0.045 +0.311 +0.179 +0.535

Longrun

Waarom Red Bull toch optimistisch mag zijn? De sterke longrun. Oké, de kwalificatie is allesbepalend in Monaco en Verstappen heeft er niets aan als hij vanaf P6 zou moeten starten, maar de longrun was erg sterk. Verstappen begon op softs, switchte in de slotfase naar hards en liet zeer goede rondetijden noteren. Volgens Marko stuiterde de auto in de longrun ook minder.

Zijn voornaamste concurrenten, normaal gesproken Leclerc en Lando Norris, konden op mediums zijn tijden niet benaderen en ook de laatste rondjes op hards waren erg sterk van Verstappen. Natuurlijk is het altijd onzeker met hoeveel brandstof de verschillende coureurs rijden, maar niemand kan er omheen dat Verstappen op deze manier de strijd met de Ferrari's en McLarens aan kan gaan in de race. Vooral op softs was Verstappen gemiddeld een seconde sneller dan Norris, terwijl hij in de spaarzame rondjes op hards ook de tijden van de Brit én Leclerc kon benaderen. Bandenslijtage is doorgaans geen probleem in Monaco, bleek nu ook weer.

De mogelijke verrassing in Monaco? Mercedes en dan vooral Lewis Hamilton. De Brit zat er met de eerste en tweede plaats lekker bij in de kwalificatieruns en deed ook in de longruns niet veel onder voor Leclerc en Norris. Doorgaans valt Mercedes terug op zaterdag, maar er zit mogelijk een heel mooi resultaat in wanneer ze deze lijn nu wel kunnen doortrekken. Hamilton stond al te popelen en Leclerc ziet de zevenvoudig wereldkampioen zelfs als grootste bedreiging.

Red Bull zal zich dus vooral op de snelheid in de kwalificatie moeten focussen. De RB20 reageerde onvoorspelbaar met weinig brandstof en had dezelfde problemen als vorig jaar. De bolide houdt niet zo van hobbels en kerbstones, maar Red Bull lijkt wel het beste compromis gevonden te hebben voor de race. Nu nog de setup finetunen voor de kwalificatie, want in dat geval zou Verstappen zomaar twee unieke records van Ayrton Senna en Alain Prost kunnen verbreken. Of slaat Leclerc op eigen grond toch keihard toe?

Bekijk hieronder de longruns van Verstappen, Leclerc en Norris in de tweede vrije training. Let op: Verstappen wisselde in de laatste rondjes naar de harde band, Leclerc en Norris reden op mediums.

Longrun VT2 Monaco: Verstappen versus Leclerc & Norris

Ronde VER LEC NOR
1. 1:15.937 1:15.110 1:16.442
2. 1:15.147 1:17.228 1:16.555
3. 1:15.603 1:15.221 1:15.748
4. 1:34.688 1:17.623 1:16.146
5. 1:19.863 1:17.743 1:15.929
6. 1:15.829 1:17.246 1:16.940
7. 1:15.288 1:16.267 1:19.839
8. 1:15.103 1:16.351 1:16.295
9. 1:29.759 1:16.427
10. 1:20.875 1:22.547
11. 1:17.598 1:16.680
12. 1:18.352 1:34.461
13. 1:16.517 1:21.586
14. 1:16.303 1:15.280

Praat mee!

Viaplay
x
24 uur Le Mans Indrukwekkende De Vries teleurgesteld ondanks P2: "Dit doet pijn"