Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Data tonen aan: Zo ging Lawson ten onder naast Verstappen

Het nieuws van de week was natuurlijk dat Liam Lawson wordt vervangen bij Red Bull. Uit de data blijkt gedeeltelijk waarom Red Bull die knoop heeft doorgehakt.

Lawson China sprint
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Vooropgesteld, na twee races in een bepaalde auto kan je nooit het volledige potentieel van een coureur vaststellen. Het is dan ook zeker niet de bedoeling om op basis van de data een oordeel te vellen over Liam Lawson als coureur. Feit is echter wel dat de Nieuw-Zeelander totaal niet uit de verf kwam in Australië en China en per direct plaats moet maken voor Yuki Tsunoda. Red Bull gaf als uitleg dat ze er weinig vertrouwen in hadden dat Lawson het tij kon keren én dat de tweede coureur punten moest pakken voor het constructeurskampioenschap. 

Wie naar de data kijkt, kan eigenlijk niet anders dan stellen dat Lawson totaal niet in buurt kwam van de punten. Dat begint in Australië, waar Lawson ook gehinderd werd door een turboprobleem in de derde vrije training. De coureur had bovendien nog nooit op het circuit gereden, waardoor hij uiteindelijk na een foutje op de negentiende plaats eindigde in de kwalificatie. En ondanks dat het circuit gedurende een kwalificatie evolueert en de tijden dus sneller worden, was Lawson maar liefst 1,6 seconde langzamer dan de snelste tijd van Verstappen in Q3.

Bij Red Bull geldt echter al een tijdje de magische term van 'drie tienden'. De tweede coureur naast Verstappen zou ongeveer een achterstand van drie tienden moeten hebben in de kwalificatie en race, dan doet diegene het goed. Als dat Lawson was gelukt, stond hij gewoon in Q3 en had hij uitzicht op een puntenfinish.

De regenrace verliep echter nog veel schokkender voor Lawson. Op een natte baan zijn de onderlinge verschillen altijd al groter, maar Lawson kwam qua gemiddelde snelheid niet verder dan de achttiende plaats. Hij was gemiddeld 2,7 seconden per ronde langzamer dan Verstappen en hield alleen de zeer trage Haas-coureurs achter zich. Een ondermaatse prestatie in Melbourne dus, met een crash als dieptepunt. De kanttekening bij de klapper in bocht twee is wel dat Lawson op slicks reed tijdens een regenbui.

Bekijk hieronder de sectortijden van de kwalificatie en de gemiddelde tijden van de race in Australië. De tekst gaat daarna verder.

China

Lawson kreeg kans op revanche in China, zou je zeggen. Oké, hij kende wederom het circuit niet én het betrof een sprintweekend, maar onder het bewind van Christian Horner en Helmut Marko gaat die vlieger niet op. Verbetering was noodzakelijk, al ging het er maar om dat Lawson iets aan vertrouwen zou winnen. Bij een topteam moet er simpelweg geleverd worden, zeker als je voor Red Bull rijdt.

Het draaide uit op een nieuwe domper voor Lawson. Hij reed de langzaamste tijd in zowel de sprintkwalificatie als de reguliere kwalificatie, met respectievelijk een achterstand van 1,9 en 1,4 seconde op Verstappen. Ook in China gold dat de baan rap verbeterde gedurende de sessies, maar Lawson was bijvoorbeeld ook in SQ1 acht tienden langzamer dan Verstappen. Het verschil was echt veel te groot.

In de races ging het niet veel beter. Lawson startte op zondag vanuit de pitstraat en reed weliswaar gemiddelde rondetijden die goed waren voor de negende plaats, maar stiekem was zijn prestatie wederom ondermaats. Het verval van Lawson is veel groter dan zijn naaste 'concurrenten' en hij is met een extra pitstop nog steeds langzamer dan Esteban Ocon en Alex Albon. Qua rondetijden fluctueren Yuki Tsunoda en Isack Hadjar ook veel minder, ondanks dat zij net als Lawson twee pitstops maakten. En vergeet niet dat Verstappen op de harde band flink kon versnellen.

De uiteindelijke conclusie? Red Bull had op basis van de data genoeg redenen om een knoop door te hakken. Verdiende Lawson meer tijd om aan zijn nieuwe auto te wennen? Absoluut, en zo zijn er nog veel meer verzachtende factoren te benoemen, zoals bijvoorbeeld de gebrekkige kennis van Lawson op de verschillende circuits. Desondanks moet ook toegegeven worden dat de prestaties van Lawson tegenover Verstappen misschien nog wel een klap slechter waren dan zijn voorgangers. Het is aan Tsunoda om het gelijk van Red Bull te bewijzen en het beter te doen.

Bekijk hieronder de sectortijden van de sprintkwalificatie en de racepace tijdens de Grand Prix van China.

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

ontvang €50!

Praat mee!

x
GP Japan Red Bull onthult spectaculaire Honda-livery voor GP Japan