De jaren '60 en '70 staan in de Formule 1 nou niet bepaald bekend om hun veiligheid. De bolides ontwikkelden zich snel, maar de ontwikkelingen op het gebied van veiligheid bleven achter. Dat ondervond Piers Courage op de noodlottige zondag op 21 juni 1970 op Zandvoort. Voor het vijfde seizoen op rij kwam de Brit dat jaar uit in de koningsklasse van de autosport. In totaal stond hij aan de start van 27 Formule 1-races, maar de Nederlandse Grand Prix van 1970 zou hem uiteindelijk fataal worden. Het noodlot sloeg toe in ronde 23, toen Courage, uitkomend voor Frank Williams Racing Cars, te hard over een kerbstone reed. Het gevolg: zijn wielophanging brak, waardoor hij bij het uitkomen van 'Tunnel Oost' op het oude, originele Circuit Zandvoort de controle over zijn bolide verloor. Het lukte hem niet om de bocht te halen en reed regelrecht op de duinen af. Hij crashte hard en zijn bolide brak in vele stukken en vloog onmiddellijk in brand. De marshalls waren niet in staat om het vuur uit te krijgen en moesten wachten op de brandweer. Courage zat bewusteloos in zijn auto, nadat hij was geraakt door een van zijn voorbanden, en overleed ter plekke. Zo werd de Nederlandse Grand Prix van 1970 overschaduwd door de tragische dood van een talentvol coureur. Drie jaar later ging het tijdens Formule 1-race op Zandvoort wederom fout. Roger Williamson crashte en ook zijn auto ging in vlammen op, omdat de marshalls niet in staat waren om hem te helpen.
Meest gelezen