Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lewis Hamilton

De dramatische fout van Hamilton in China die hem de wereldtitel kostte

Lewis Hamilton heeft zeven wereldtitels achter zijn naam staan. In 2021 rekende hij zich misschien al rijk met een achtste, maar daar stak Max Verstappen in de ultieme slotronde in Abu Dhabi een stokje voor. Minder in het collectief geheugen gegrift is waarschijnlijk de misgelopen titel van de Brit in 2007. Een dramatische fout bij de GP van China lag daaraan ten grondslag.

Hamilton Raikkonen China 2007
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © xpb.cc

Als het Formule 1-circus in 2007 afreist naar China is Lewis Hamilton de leider in de WK-stand. Met nog twee races te rijden (GP China en GP Brazilië) heeft de dat jaar in de Formule 1 debuterende Brit een voorsprong van twaalf punten op Fernando Alonso en zeventien op Kimi Raikkonen. Met het oude puntensysteem in gedachten (10 punten voor de winnaar, 8 voor P2, 6 voor P3, 5 voor P4 etc.) moet het wel heel raar lopen wil Hamilton zijn debuut in de F1 niet opluisteren met de wereldtitel.

De kwalificatie voorloopt voorspoedig en Hamilton start de GP van China van pole. Winst op het Shanghai International Circuit levert hem direct de titel op. Raikkonen start de race vanaf P2, terwijl Alonso genoegen moet nemen met P4. Die zondag is het regenachtig in Shanghai, waardoor iedereen op intermediates de race begint. Na de start leidt de Mclaren van Hamilton, gevolgd door Raikkonen, Felipe Massa en Alonso.

De baan begon langzaam op te drogen en de banden van Hamiltons McLaren begonnen flink te slijten. Maar McLaren koos er niet direct voor om hem naar binnen te halen voor een verse set banden en hield zich aan de oorspronkelijke strategie. Een verkeerde keuze, zo bleek. In ronde 31 haalde Raikkonen Hamilton in op het moment dat hij wijd ging bij het uitkomen van een bocht. Hierdoor moest de Brit wel de pits in komen.

Scherpe linksaf

Maar daar ging het dramatisch mis. De scherpe linkerbocht naar de pits was teveel voor de versleten banden van de McLaren. Hamilton schoof door in de grindbak, om daar niet meer uit te komen. Ondanks hulp van enkele stewards kwam er geen beweging meer in de McLaren en volgde de eerste DNF uit zijn carrière. Extra zuur voor Hamilton omdat als hij gewoon de pits had bereikt en op P2 was blijven steken hij de wereldtitel had binnengehaald.

In Brazilië volgde nog een nieuwe ronde, nieuwe kansen. Hamilton (107 punten) stond nog altijd op poleposition voor de titel, met achter hem Alonso (103) en Raikkonen (100). Maar wederom ging het helemaal mis voor Hamilton. Al in de eerste ronde ging hij buiten de baan om terug te zakken naar P8, om enkele minuten daarna met problemen aan de versnellingsbak zichzelf terug te zien op P18. Een inhaalrace werd ingezet en hij reed uiteindelijk naar P7.

Het was net niet genoeg voor de titel. In de race werd hij zelfs ingehaald door Raikkonen, die net als in China won en de titel opeiste, mede omdat Alonso bleef steken op P3. Raikkonen werd zo wereldkampioen (110 punten) gevolgd door Hamilton en Alonso (beide 109 punten). En dat alles met dank aan die verfoeide grindbak in China.

Ook interessant:

De GP van China staat voor de deur en dat is al even geleden! Wat kunnen de coureurs verwachten en wat mogen we verwachten van Verstappen? Hij is immers geen voorstander van de sprintopzet, zeker in China niet.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen maakt zich geen zorgen: "Dit zegt niks voor Monaco"