Als het Formule 1-circus in 2007 afreist naar China is Lewis Hamilton de leider in de WK-stand. Met nog twee races te rijden (GP China en GP Brazilië) heeft de dat jaar in de Formule 1 debuterende Brit een voorsprong van twaalf punten op Fernando Alonso en zeventien op Kimi Raikkonen. Met het oude puntensysteem in gedachten (10 punten voor de winnaar, 8 voor P2, 6 voor P3, 5 voor P4 etc.) moet het wel heel raar lopen wil Hamilton zijn debuut in de F1 niet opluisteren met de wereldtitel.
De kwalificatie voorloopt voorspoedig en Hamilton start de GP van China van pole. Winst op het Shanghai International Circuit levert hem direct de titel op. Raikkonen start de race vanaf P2, terwijl Alonso genoegen moet nemen met P4. Die zondag is het regenachtig in Shanghai, waardoor iedereen op intermediates de race begint. Na de start leidt de Mclaren van Hamilton, gevolgd door Raikkonen, Felipe Massa en Alonso.
De baan begon langzaam op te drogen en de banden van Hamiltons McLaren begonnen flink te slijten. Maar McLaren koos er niet direct voor om hem naar binnen te halen voor een verse set banden en hield zich aan de oorspronkelijke strategie. Een verkeerde keuze, zo bleek. In ronde 31 haalde Raikkonen Hamilton in op het moment dat hij wijd ging bij het uitkomen van een bocht. Hierdoor moest de Brit wel de pits in komen.
Scherpe linksaf
Maar daar ging het dramatisch mis. De scherpe linkerbocht naar de pits was teveel voor de versleten banden van de McLaren. Hamilton schoof door in de grindbak, om daar niet meer uit te komen. Ondanks hulp van enkele stewards kwam er geen beweging meer in de McLaren en volgde de eerste DNF uit zijn carrière. Extra zuur voor Hamilton omdat als hij gewoon de pits had bereikt en op P2 was blijven steken hij de wereldtitel had binnengehaald.
In Brazilië volgde nog een nieuwe ronde, nieuwe kansen. Hamilton (107 punten) stond nog altijd op poleposition voor de titel, met achter hem Alonso (103) en Raikkonen (100). Maar wederom ging het helemaal mis voor Hamilton. Al in de eerste ronde ging hij buiten de baan om terug te zakken naar P8, om enkele minuten daarna met problemen aan de versnellingsbak zichzelf terug te zien op P18. Een inhaalrace werd ingezet en hij reed uiteindelijk naar P7.
Het was net niet genoeg voor de titel. In de race werd hij zelfs ingehaald door Raikkonen, die net als in China won en de titel opeiste, mede omdat Alonso bleef steken op P3. Raikkonen werd zo wereldkampioen (110 punten) gevolgd door Hamilton en Alonso (beide 109 punten). En dat alles met dank aan die verfoeide grindbak in China.
Ook interessant:
De GP van China staat voor de deur en dat is al even geleden! Wat kunnen de coureurs verwachten en wat mogen we verwachten van Verstappen? Hij is immers geen voorstander van de sprintopzet, zeker in China niet.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!