In de 00's zagen we veel bijzondere situaties, gevechten en schandalen in de Formule 1. De concurrentie was moordend en de teams zochten de grenzen op. Van flexibele vleugels tot en met de tweede brandstoftank van BAR. Ook Lewis Hamilton stond in dat decennium centraal in diverse schandalen en controverses.
In dit verhaal gaan we een kleine vijftien jaar terug in de tijd en werpen we een blik op de controversiële openingsrace van het 2009-seizoen. Traditiegetrouw werd het Formule 1-seizoen afgetrapt in Australië, waar de coureurs van het nieuwe team op de grid, Brawn GP, de Grand Prix tot ieders verrassing op plek één en twee afsloten.
Na afloop van de race was die sensationele prestatie echter niet het grootste onderwerp van gesprek. De twee hoofdrolspelers die ervoor zorgden dat er nog lang over de Australische Grand Prix van 2009 werd nagepraat, waren namelijk McLaren-coureur Lewis Hamilton en Toyota-coureur Jarno Trulli. Zij raakten verwikkeld in het schandaal wat de geschiedenisboeken in zou gaan als het lie-gate schandaal.
Het artikel gaat verder onder de afbeeldingen.
Het 'lie-gate' schandaal
Na een crash tussen Sebastian Vettel en Robert Kubica kwam de safety car tegen het einde van de Australische Grand Prix van 2009 op de baan. Op dat moment lag Jarno Trulli op de derde positie, met Lewis Hamilton op plek vier in zijn kielzog. De Italiaan maakte vervolgens een domme fout, waardoor hij kortstondig van de baan raakte. Hamilton zag zich daarna genoodzaakt om Trulli, achter de safety car, in te halen.
McLaren sommeerde de kersverse wereldkampioen niet veel later via de radio de Toyota-bolide weer terug voorbij te laten. Hamilton deed netjes zijn sportieve plicht, trapte, terwijl de safety car nog steeds op de baan was, op de rem en liet de Italiaan zijn derde positie weer 'terugveroveren'. Trulli reed enkele minuten later als derde over de finish en zo leek eventuele controverse voorkomen.
Totdat de stewards het incident na de race onder de loep namen en aan de Toyota-coureur een penalty van 25 seconden uitdeelden, omdat hij Hamilton ongeoorloofd achter de satefy car zou hebben ingehaald. De Engelsman had echter tegenover de stewards verklaard dat hij geen instructies van zijn team had ontvangen om de derde plaats terug aan Trulli te geven. Aan de hand van die onware informatie straften de stewards de Italiaan, die verbouwereerd achterbleef, terwijl Hamilton tot zijn genoegen met de derde plaats aan de haal ging.
Enkele dagen later, toen in aanloop naar de Grand Prix van Maleisië naar buiten dat de McLaren-coureur glashard had gelogen, heropenden de stewards de zaak en riepen ze de twee hoofdrolspelers wederom op het matje. Ondanks het feit dat de stewards ter bewijs het audiofragment afspeelden van het moment waarop Hamilton door zijn team werd verteld om Trulli weer voorbij te laten, bleef de Engelsman stellig ontkennen. Achteraf bleek dat hij dat onder druk van McLaren moest doen.
Maar de stewards lieten zich geen tweede keer kisten en kenden geen genade. Vanwege het misleiden van de stewards werd Hamilton een week na de Grand Prix van Australië gediskwalificeerd en uit de uitslag geschrapt. Een kleine maand later moest McLaren zich tijdens een speciale hoorzitting zelfs verantwoorden tegenover de FIA, waarna het team een voorwaardelijke schorsing van drie races kreeg. Dave Ryan, destijds sportief directeur bij McLaren, kon zijn biezen pakken en zo kwam de achtbaan die lie-gate heette definitief tot een einde.
Het artikel gaat verder onder de afbeeldingen.
Hamilton hing bijna zijn helm aan de wilgen
Enkele jaren later gaf Hamilton toe dat hij bijna wilde stoppen met de sport na het drama tijdens en na de GP van Australië in 2009, zijn eerste race als wereldkampioen. "Het was veel om te moeten verwerken na alles wat er was gebeurd", liet hij in de Britse media weten. "Ik geef veel om de manier waarop mensen naar me kijken."
"Ik dacht 'hé, misschien moet ik hier niet zijn in deze sport'. Maar McLaren is mijn dreamteam en ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik hier sinds het begin van mijn F1-carrière heb geracet. Ik heb nog nooit voor een ander team willen rijden, dus het was op dat moment niet de wil om het team te verlaten, maar gewoon om te stoppen met racen. Even dacht ik: 'Dit is te veel om te verwerken. Hoe kom ik hier van terug?'."
Toch wisten de mensen om Hamilton heen hem er doorheen te slepen. "Ik hou van racen, maar ik wist gewoon niet... soms is het gewoon lastig om met de gevolgen om te gaan. Het is lastig om met mensen van doen te hebben die zodra je hen de rug keert meteen over je praten. Het zorgde voor negatieve energie en daar houd ik niet van."
"Snel realiseerde ik me echter dat het niet alleen maar negatieve energie was en dat ik veel steun en respect ontving. Dat maakte me sterker. Het was een bijzondere ervaring. Ik kan de toekomst niet voorspellen, maar ik hou van de sport, dat heb ik altijd al gezegd. Ik hou van winnen, op een eerlijke manier. Integriteit is erg belangrijk voor mij", aldus de Brit, die vandaag de dag zeven F1-titel heeft gewonnen.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!