Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De grootste Formule 1-geruchten: 'Volkswagen in zee met Red Bull'

Red Bull heeft een motorprobleem. Vanaf 2022 zit het zonder motoren, maar men hoopt enkele jaren door te rijden met oude Honda-krachtbronnen. Voor de lange termijn moet een andere oplossing worden gevonden. De afgelopen weken werd de naam van Volkswagen vaak gefluisterd als een mogelijke reddingsboei voor het team van Max Verstappen.

Helmut Marko was zelf de eerste om toe te geven dat het rijden met verouderde Honda-motoren vanaf 2022 geen plan is voor de lange termijn. Red Bull wil echter ook niet terug naar een constructie waarbij het als klantenteam afhankelijk is van motorleverancier die ook tevens een eigen fabrieksteam in beheer heeft. De meest gewenste oplossing voor de lange termijn is het vinden van een nieuwe motorfabrikant die zich kan vinden in de nieuwe motorreglementen voor 2026 en die Red Bull de status van semi-fabrieksteam geeft, zoals de afgelopen jaren met Honda het geval was. Vaak wordt daarbij Volkswagen als een belangrijke kandidaat genoemd, zeker nadat eerder dit jaar de Volkswagen-topman openlijk flirte met de Formule 1, ten koste van de Formule E, waarin nota bene met Audi en Porsche twee van zijn dochterondernemingen actief zijn. Volkswagen wordt nu, met name door Duitse media gelinkt aan Red Bull. Het is echter niet voor het eerst dat beide partijen aan elkaar gelinkt worden. Sterker nog, vijf jaar geleden werd er nog gezegd dat Volkswagen op het punt stond om Red Bull in zijn geheel over te nemen, een gerucht dat de wereld in werd geslingerd door voormalig Jordan-teambaas Eddie Jordan. Vaak was wat Jordan voorspelde waar en dus kreeg dit gerucht de wind in de zeilen. Het feit dat Red Bull toen al op wat gespannen voet leefde met Renault en de scheiding tussen beide partijen al zo goed als rond was, voedde de geruchten alleen maar verder. Teambaas Christian Horner beweerde bij hoog en bij laag dat er geen gesprekken werden gevoerd met Volkswagen, of met één van diens dochterondernemingen. Net als nu dreigde Red Bull toen ook om de sport te verlaten als er geen goede motor werd gevonden.

RacingNews365 heeft echter begrepen dat een deal toen inderdaad aanstaande was en dat een bevestiging een kwestie van weken was. In eerste instantie zou Volkswagen onder de Audi-naam als motorleverancier toetreden tot de sport, om later Red Bull over te nemen, waarbij de energiedrankjesfabrikant als naamgever en sponsor van het fabrieksteam actief zou blijven. Maar toen kwam echter dieselgate om te hoek kijken. Volkswagen sjoemelde met software, waardoor bepaalde uitstootwaarden onterecht onder de gestelde norm bleven. Toen dat aan het licht kwam, klapte de deal met Red Bull. Volkswagen had wel andere dingen aan het hoofd, bijvoorbeeld uitvogelen hoe ze de boete van 18 miljard dollar gingen betalen. Horner werd later gevraagd naar wat er terecht was gekomen van een op handen zijnde deal, en hoewel hij eerder alles ontkende, koos hij nu voor de woorden: "Die deal lijkt in rook te zijn opgegaan." Hoe toepasselijk. Het dreigement van Red Bull bleek later een loos dreigement te zijn, want Red Bull en Renault verzoenden zich met elkaar en gingen nog drie jaar langer met elkaar door, om in 2019 over te stappen op Japanse paardenkrachten, daar waar Toro Rosso dat bij wijze van proefballon al een jaar eerder deed. Overigens heeft RacingNews365 ook begrepen dat dieselgate er nu nog steeds de reden van zal zijn dat Volkswagen op korte termijn niet toetreedt tot de sport. Er lopen nog teveel rechtszaken en het financiële plaatje zou de fabrikant er nog niet toe in staat stellen zo'n stap te maken. De aanstelling van Andreas Seidl als teambaas van McLaren bewijst dat er in recente jaren geen concrete plannen zijn gesmeed. Hij bracht Porsche in het WEC naar grote hoogten en als de Volkswagen Groep, waar Porsche onder valt, echt plannen had gehad om naar de Formule 1 te gaan, waarom zou Seidl dan daar zijn kansen niet hebben afgewacht? Met medewerking van Dieter Rencken. Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het hieronder in de nieuwste RN365-podcast.

Viaplay
x
Silly Season Red Bull in gesprek met Sainz over F1-contract